تغییرات اقلیمی تهدیدکننده زنجیره غذایی دریایی

طی 30 سال گذشته جمعیت پلانکتون‌ها در استرالیا بیش از 300 کیلومتر به سمت جنوب حرکت کرده‌ و اکنون این نگرانی وجود دارد که در سال‌های آینده زنجیره غذایی در آب‌های استرالیا بیش از این تحت تحت تاثیر قرار گیرد.

گروهی از کارشناسان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی کشورهای مشترک المنافع در استرالیا (CSIRO) به بررسی دقیق نقش پلانکتون‌های کوچک اقیانوسی در اکوسیستم دریایی پرداختند.

دکتر «آنتونی ریچاردسون»، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این وضعیت می‌تواند بر رژیم غذایی و رفتار و شیوه شکار پرندگان دریایی و گونه‌های ماهی‌ها در این منطقه تاثیر بگذارد. پلانکتون‌ها در آب‌های گرم، ریزتر هستند و برخی ماهی‌ها، پرندگان دریایی و پستانداران دریایی میلی به خوردن آنها ندارند.

پلانکتون‌ها غذای اصلی برای ماهی‌ها هستند و از آنجایی که با گرم شدن آب و هوا این جانوران به سمت جنوب نقل مکان کرده‌اند شرایط نامناسبی را برای تخم‌ریزی ماهی‌ها به وجود آورده است.

ریچاردسون همچنین گفت: پلانکتون‌ها برای درک تغییرات اقلیمی و تاثیر آب و هوا روی زندگی دریایی و همچنین انسان‌ها حیاتی هستند. یافته‌های کلیدی این است که پلانکتون‌ها برای انسان حائز اهمیت هستند و در واکنش به شرایط اقلیمی، تغییراتی در آنها در حال رخ دادن است.

به گزارش ایسنا به نقل از شینهوا، پلانکتون‌ها در تولید نیمی از اکسیژن مصرفی انسان‌ها نقش دارند و وجود آنها برای شبکه غذایی دریایی ضروری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا