مجله تخصصی فیزیک در غرب آسیا موفق به کسب نمایه ISI شد

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات فیزیک و پلاسمای این واحد دانشگاهی و سردبیر مجله 'Journal of Theoretical and Applied Physics' گفت: ایده اولیه راه اندازی مجله تخصصی فیزیک برای اولین بار سال 2005 (1384) با توجه به احتمال عدم پذیرش و چاپ مقالات و پژوهش های محققان ایرانی در مجلات بین المللی و به دلیل مقابله با اعمال تحریم ها، پایه ریزی شد.

داود درانیان افزود: در ابتدای کار با اخذ مجوز از وزارت ارشاد و تحت حمایت واحد علوم و تحقیقات مجله ای انگلیسی با عنوان Iranian Physical Journal راه اندازی شد که پس از دو سال به شکل فعلی آن تغییر نام یافت.
وی خاطرنشان کرد: با مساعدت معاونت پژوهشی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، این مجله در سایت اشپرینگل (Springer) نمایه شد تا از این طریق بتوان این مجله را به دیگر مراکز علمی جهان معرفی کرد.
درانیان اضافه کرد: با همکاری اساتید و دانشمندان برجسته داخلی و خارجی و حساسیتی که در چاپ مقالات به خرج داده شد، توانستیم علاوه بر افزایش سطح کیفی آن، رتبه های علمی پژوهشی دانشگاه آزاد، وزارت علوم و نمایه ISC را برای این مجله اخذ کنیم.
وی یادآور شد: برای اینکه مجله ای بتواند در ISI نمایه شود باید در درجه اول مقالاتی که در آن به چاپ می رسند علاوه بر بالا بودن کیفیت و سطح تحقیقات، به روز نیز باشند و در تحریریه از حضور اشخاص معتبر و شناخته شده ای در آن حوزه تخصصی استفاده شود.
عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه سه سال تلاش مستمر منجر به کسب نمایه ISI برای این مجله شد، تصریح کرد: نه تنها در ایران بلکه در غرب آسیا و در زمینه فیزیک تنها مجله 'Journal of Theoretical and Applied Physics' واحد علوم و تحقیقات توانسته در نمایه ISI به ثبت برسد.
سردبیر مجله تخصصی فیزیک واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه با ISI شدن مجله با حجم بیشتری از مقالات نسبت به گذشته روبرو خواهیم شد، گفت: مقالاتی که برای چاپ در این مجله ارائه می شوند قبل از ارائه به داوران بین المللی توسط متخصصان مجله پایش می شوند و در صورتیکه از ارزش کافی برای چاپ برخوردار باشند به منظور داوری به داوران بین المللی ارائه خواهند شد (چاپ مقالات حداقل نیازمند تأیید دو داور بین المللی است).
وی ادامه داد: تمام مراحل ارسال و چاپ مجلات به صورت آنلاین صورت می گیرد و در صورت تأیید نهایی با ارائه به اشپرینگل به چاپ می رسد.
درانیان با اشاره به اینکه نمایه شدن مجله ای در ISI علاوه بر دستاوردهای معنوی نظیر افزایش اعتبار در بین مراکز علمی، برای مرجعیت آن مجله درآمد نیز خواهد داشت، افزود: با کسب درجه ISI اشپرینگل می تواند مقالات چاپ شده در مجله 'Journal of Theoretical and Applied Physics' را به متقاضیان بفروشد که درصدی از آن به این دانشگاه تعلق خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: در حال حاضر این مجله به صورت فصل نامه به چاپ می رسد و با توجه به قراردادی که با اشپرینگل داریم در هر شماره 10 مقاله به چاپ می رسد، البته درصددیم تا این مجله را به صورت دوماه نامه (سالانه 60 مقاله) به چاپ برسانیم و از آنجاکه ضریب تأثیر مجلات فیزیک به طور میانگین بین 1.5 تا 2 است به دنبال آن هستیم تا ظرف یک سال آینده ضریب تأثیر این مجله حداقل به یک برسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا