بررسی میزان اثر بخشی پره های هادی در آبیاری

سرریزهای جانبی عمدتاً در شبكه های آبیاری و زهكشی و سیستم های جمع آوری فاضلاب جهت تنظیم جریان به كار گرفته می شوند. یك راه آسان جهت افزایش عملكرد سرریز جانبی استفاده از پره های هادی است. به همین منظور نیز به تازگی پژوهشی بومی صورت گرفته است که در طی آن تاثیر حضور پره های هادی بر روی ضریب دبی و دبی عبوری از روی سرریز جانبی لبه تیز مستطیلی بررسی شده است.

پره های هادی باعث افزایش ضریب دبی به طور متوسط تا 32 درصد می شوند.

در فرایند کاری این تحقیقات از سرعت سنج ADV برای برداشت سرعت عمود بر تاج سرریز استفاده شده است. با استفاده از داده های سرعت، دبی عبوری المانی از روی تاج سرریز برای هر دوحالت با و بدون حضور پره های هادی بررسی شده است. نتایج نشان داد برای هر دو حالت حضور و عدم حضور پره های هادی با افزایش عدد فرود، ضریب دبی و دبی عبوری از سرریز جانبی لبه تیز مستطیلی كاهش می یابد.

هم چنین مشخص گردید كه با افزایش عدد فرود، پره های هادی تاثیر بیشتری بر افزایش ضریب دبی و دبی المانی عبوری از سرریز جانبی دارند. مطالعات این تحقیق نشان داد كه دبی المانی در طول سرریز افزایش می یابد تا جایی كه بیشترین دبی المانی از نزدیكی انتهای سرریز خارج می شود و با افزایش عدد فرود دبی عبوری المانی از سرریز كاهش می یابد. نتیجه گیری نهایی این پژوهش نیز به این ترتیب بود که پره های هادی باعث افزایش ضریب دبی به طور متوسط تا 32 درصد می شوند.

منبع: سجاد سمیعی، منوچهر حیدرپور، سید سعید اخروی، 1394، تاثیر پره های هادی بر ضریب دبی سرریزهای جانبی لبه تیز مستطیلی فصلنامه علوم و فنون كشاورزی و منابع طبیعی، علوم آب و خاك، سال نوزدهم، شماره 3 (پیاپی 73).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا