فناوری اقتدار یک کشور را نشان می‌دهد

دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانو افزود: خوشبختانه در زمینه نانو چند دهه صبر نکردیم تا بخواهیم به اهمیت آن پی ببریم و دراین راستا ایران رشد پرشتابی را طی کرده است.

دکتر سرکار عنوان کرد: زمانی که دراین عرصه پا گذاشتیم ایران رتبه 57جهان را در حوزه نانو داشت و با انتشار 10مقاله در سال 2001فعالیت می‌کرد، اما امروز توانسته‌ایم رتبه 7جهان را در توسعه علم و فناوری نانو به خود اختصاص دهیم و از سالی 10مقاله به روزی حدودا 17مقاله رسیده ایم.در واقع ایران امروز دارای 5500مقاله در سال در حوزه نانو است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تصریح کرد: این آمار و ارقام نشان می دهد که رشد انفجاری را در حوزه نانو طی کرده ایم و اینها شاخص های خوبی برای نشان دادن بنیه این فناوری نوظهور در ایران است .البته ناگفته نماند ایران فقط در بحث علمی نانو رشد نکرده است، بلکه در بحث توسعه فناوری هم پیشرفت چشمگیری داشته و در صنایع کارهای خوبی به ثمر رسیده است.این رشد تاجایی است که 180شرکت در حوزه نانو محصول تولید می‌کنند که به خارج از کشور صادر می شود و امروزه بیش از 320 قلم انواع محصولات مبتنی بر نانو را وارد بازار کرده ایم.

سرکار در ادامه در خصوص نقش خبرگزاری های علمی درتوسعه و ترویج علم و پیشرفت های علمی تاکید کرد: خبرگزاری ها در رابطه با توسعه علم و فناوری می‌توانند نقش سازنده ای داشته باشند؛ زیرا در حال حاضر مطالبات مردم در حوزه اقتصاد ،اشتغال و سیاست و….است و کسی به دنبال مطالبات علمی وتوسعه علم و فناوری نیست .

وی افزود: آیا تا به حال دیده اید رئیس جمهوری در برنامه های خود در رابطه با توسعه علم و فناوری بحثی را مطرح کند؟چون این مهم جز مطالبات مردم نیست. بنابراین این رسانه ها هستند که می‌توانند توجه مردم را به توسعه علم و فناوری به صورت خاص جلب و گرایش ایجاد کنند .این گرایش ها باید به گونه ای باشد که مردم توسعه علم و فناوری در یک کشور رادرک کنند.

خبرگزاری ها در رابطه با توسعه علم و فناوری می‌توانند نقش سازنده ای داشته باشند؛ زیرا در حال حاضر مطالبات مردم در حوزه اقتصاد ،اشتغال و سیاست و….است و کسی به دنبال مطالبات علمی وتوسعه علم و فناوری نیست

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو افزود: توسعه علم و فناوری در یک کشور اقتدار سیاسی،اقتصادی ،دفاعی و اشتغال را با خود به همراه می آورد و می‌توان گفت همه چی  وابسته به فناوری است.

این استاد دانشگاه دانشکده پزشکي تهران عنوان کرد: امروزه کشورهای پیشرفته متکی به نفت و منابع زیر زمینی نیستند، بلکه متکی به علم وفناوری اند و بر دنیا حکومت می‌کنند، زیرا فناوری اقتدار می آورد .بنابراین این رسانه های علمی هستند که می‌توانند این پیام را به مردم منتقل کنند .درحالی که سیاستمداران و دولتمردان بدانند توسعه علم و فناوری جز مطالبات مردم است به این عرصه توجه می کنند و زمینه رشد را فراهم می آورند.در نهایت باید گفت نقش رسانه علمی مانند خبرگزاری سینا بسیار موثر و سازنده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا