برای محافظت از آب های زیرزمینی، اجرای طرح فاضلاب حرف اول را می زند

سیناپرس: مهندس میرباقر اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به اهداف کیفی اجرای طرح فاضلاب، گفت: شرکت فاضلاب با اجرای طرح فاضلاب به 8 مورد اصلی که به آن اهداف کیفی می گوییم دست می یابد که اولین هدف آن، بحث حفاظت از محیط زیست  است که گستره زیادی دارد.

 

 

اسماعیلی ارتقای سطح بهداشت عمومی را به عنوان دومین هدف از اجرای طرح فاضلاب ذکر کرد و افزود: اثرات غیرمستقیم اجرای این طرح در درازمدت، کاهش بیماری ها و در نتیجه تعداد بیمارستان ها و پزشکان است و جامعه یک شرایط محیطی بهتری پیدا خواهد کرد.

قائم مقام شرکت فاضلاب تهران در ادامه تاکید کرد: اما سومین هدف که یکی از اهداف مهم این طرح به شمار می آید، جلوگیری از آلودگی منابع آب های زیرزمینی به عنوان بخشی از منابع تامین آب شهروندان است. همانطور که می دانید آب مورد نیاز یک منطقه شهری یا روستایی از سه طریق تامین می شود. یا آب به صورت بسته بندی وارد می شود که هیچ عملیاتی بر روی آن صورت نمی گیرد اما این آب خیلی گران خواهد بود. به فرض اگر الان برای هرمترمکعب 70 تومان پرداخت می کنیم در این حالت هر مترمکعب 50 هزار تومان خواهد بود. دوم اینکه از یک منبعی مثل سد آب بیاوریم و آن را تصفیه کنیم که این جوابگوی همه نیاز نخواهد بود. اما سومین منبع تامین آب که راحت تر و سهل الوصول تر است، منابع آب های زیرزمینی بستر ساختمان های ماست یعنی محوطه و محدوده ای که ما در آن زندگی می کنیم. آب های زیزمینی از منابع بسیار خوب خدادادی و جزو انفال است که از حجم خوبی هم برخوردار است و باید از آن حفاظت کرد که برای این حفاظت، اجرای طرح فاضلاب حرف اول را می زند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث اثرات زیست محیطی و اقتصادی یک طرح، اگر شما از منابع ملی و انفال کشور برای زندگی بهتر ساکنان آن استفاده می کنید، باید ضریب بهره وری را به بالاتر از یک برسانید. اگر شما فقط از منابع آب بگیرید، مصرف کنید و دور بریزید، ضریب بهره وری شما صفر است یعنی از آن منابع خوب استفاده نمی کنید. اما با استفاده از طرح فاضلاب پس از مصرف آب، فاضلاب حاصل از آن جمع آوری و تصفیه شده و برای استفاده مجدد به طبیعت بر می گردد که در راستای افزایش بهره وری آب است. هم اکنون ضریب بهره وری در ایران مطلوب نیست. تا زمانی که طرح فاضلاب کشور کامل نشده میزان بهره وری آب ما زیر یک خواهد بود.     

اسماعیلی، تبدیل هزینه های سنگین درمان به هزینه های اندک پیشگیری را از دیگر اهداف این طرح برشمرد و ادامه داد: پنجمین هدف از اجرای طرح فاضلاب، توسعه فضای سبز و تلطیف هوای شهر است. اگر بار آلودگی از اجتماع خارج شود، استشمام بوهای بد دیگر وجود ندارد و شادابی برای مردم به همراه می آورد.

این مقام مسوول در شرکت فاضلاب تهران، اظهار داشت: جلوگیری از مصرف خام فاضلاب برای آبیاری محصولات کشاورزی، ششمین هدف است که می تواند از به خطر افتادن سلامت محصولات غذایی و شیوع بسیاری از بیماری ها در جامعه پیشگیری کند.

اسماعیلی در توضیح دیگر اهداف کیفی اجرای طرح فاضلاب، گفت: تبدیل آب از چرخه یک بار مصرف و مخرب و به چرخه چندبار مصرف و سازنده که برای سرزمین کم بارشی مثل ایران با میانگین بارش زیر 300 میلی متر در سال بسیار اهمیت دارد و نیز تزریق پساب به آبخوان های اطراف تهران و تغذیه سفره های آب زیرزمینی که یکی از سیاست های وزارت نیرو به ویژه در مورد شهر تهران است که با هماهنگی شرکت مدیریت منابع آب به نقاط مورد نیاز برای جلوگیری از افت سطح ایستابی تزریق می شود.

قائم مقام شرکت فاضلاب تهران با اشاره به جمع آوری فاضلاب و انتقال آب به تصفیه خانه، خاطرنشان کرد: فاضلابی را که دریافت می کنیم و به تصفیه خانه منتقل می کنیم، چهار تولید از آن اتفاق می افتد. اولین تولید آن زباله های با قطر بالاتر از 5 سانتی متر یا شن هست که تحویل شهرداری تهران می شود تا دفع گردد. دومین تولید، پساب تصفیه شده است که به بخش کشاورزی تحویل می شود. برای تولید سوم، لجن مازاد را داخل سیستم می بریم، هضم می کنیم تا در شرایط بی هوازی تجزیه شده و تولید گاز متان و یک سری گازهای دیگر کند. گازهای تولیدی را شیرین سازی یا پالایش می کنیم، گاز متان را با درجه خلوص بین 92 درصد تا 98 درصد تفکیک می کنیم و به داخل مخازن منتقل می کنیم. از این گاز متان در 4 واحد نیروگاهی که داریم نزدیک به 4.8 مگاوات برق تولید می کنیم که نزدیک به 70 تا 75 درصد برق سیستم خودمان را تامین می کند. تولید چهارم ما لجن ناشی از لاشه باکتری هاست که بار آلودگی ندارد و هضم شده است که پس از پرس کردن، به کیک های لجنی تبدیل می شود و برای کمپوست بخش کشاورزی به عنوان کود استفاده می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا