ایران از کشورهای پیشرو در اجرای طرحهای محیط زیست و منابع طبیعی است

به گزارش ایرنا , 'گری لوئیس' روز سه شنبه در حاشیه بازدید و بررسی طرح مدیریت پایدار آب و خاک در حوضه حبله رود گرمسار به خبرنگاران گفت: ایران از کشورهای خشک و نیمه خشک است و تحت تاثیر تغییرات اقلیم قرار دارد.

وی با حساس خواندن شرایط وضعیت آب و خاک و پوشش گیاهی در ایران گفت: متاسفانه پوشش و تنوع گیاهی در ایران با سرعت زیادی در حال از بین رفتن است و نیاز است با مشارکت در اجرای طرحهای نظیر حبله رود برای ایجاد مدیریت پایدار در آب و خاک منطقه تلاش بیشتری صورت گیرد.

لوئیس با اشاره به اجرای طرح مذیریت پایدار آب و خاک در حوضه حبله رود گفت: در قالب این پروژه که با مشارکت سازمان ملل در حال اجراست طرحهای متعددی اجرایی شده و اجرای این پروژه ادامه دارد.

وی خاطرنشان ساخت: با مشارکت موثر جوامع محلی برخی از این پروژه ها به اهداف خود رسیده است.

مسوول برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران گفت: سازمان ملل برای کمک به حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و توسعه اراضی و نیز مدیریت بهینه آب و خاک طرحهای متعددی در ایران در حال اجرا دارد.

لوئیس، ایجاد اشتغال را یکی از مهمترین راهکارها برای کمک به مردم ساکن در روستاها دانست و افزود: این سازمان در محورهای محیط زیست، کنترل مواد مخدر، آمادگی در برابر حوادث و بلایای طبیعی، بهداشت، پناهندگی و فقرزدایی با ایران همکاری دارد.

وی در سفر به گرمسار همچنین از مرکز عرضه تولیدات روستایی حوضه حبله رود و تشکل های مردمی سراسر کشور در این شهر بازدید کرد. 

پروژه حبله رود با هدف توسعه روستایی و مدیریت مشارکتی منابع طبیعی با همکاری بهره برداران منطقه و دستگاه های دولتی استان، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و دفتر عمرانی سازمان ملل متحد (UNDP) در وسعت یک میلیون و 200 هزار هکتار در حال اجرا است.

هدف اصلی این پروژه دستیابی به الگوهای مناسب برنامه ریزی، مدیریت، اجرا، بهره برداری و پایش و ارزشیابی منابع آب و خاک در چند زیرحوزه از حوزه آبخیز حبله رود و تعمیم و توسعه نتایج حاصله از پروژه به برنامه ملی حفاظت منابع طبیعی از طریق مشارکت مردم روستایی در مدیریت حوزه های آبخیز کشور است.

بهبود در زندگی، معیشت و رفاه ساکنان وابسته به منابع طبیعی حوزه آبخیز حبله رود با توجه به بهره برداری پایدار از منابع آب و خاک، دستیابی به الگوی مناسبی برای مدیریت یکپارچه و مشارکت مدارانه منابع آب و خاک و توسعه اقتصادی اجتماعی، تمرکز زدایی و اعتلای همکاری و هماهنگی بین سازمانهای دولتی، توسعه اجتماعی با محور ایجاد و تقویت تشکل های مالی و اداری و افزایش اشتغال در روستاها و توسعه اقتصادی با محور منابع آب و خاک، افزایش تولید و درآمد در زیر حوزه ها از جمله اهداف ملی این پروژه است.

وی روز سه شنبه به همراه معاون سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری و نیز مدیر پروژه حبله رود، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان و مسوولان محلی از روند اجرایی این پروژه بازدید و با بهره برداران و فعالان این پروژه در شهرستان گرمسار گفت و گو کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا