اثر فساد اقتصادی بر توسعه سلامت

فساد از پدیده های ناهنجار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است كه می­تواند دسترسی، عدالت و اهداف سلامت را تهدید كند. به همین منظور نیز دانشمندان ایرانی به پژوهشی درباره اثر این پدیده بر پیشرفت یک کشور دست زده اند که این مطالعه برای بررسی تاثیر پویای فساد بر وضعیت سلامت جامعه انجام شده است.

كنترل فساد در بلندمدت تاثیر مثبت و قابل توجهی بر بهبود سطح بهداشت جامعه دارد. در بلند مدت به ازای یك واحد در بهبود كنترل فساد، امید به زندگی 47/ 7 سال افزایش می یابد.

این مطالعه از نوع طولی بوده كه با استفاده از مدل خود رگرسیون برداری تابلویی انجام شده است. همچنین جهت برآورد رابطه بلندمدت از روش یوهانسون یوسیلیوس استفاده شد. در این مطالعه چهل و سه كشور در نظر گرفته شد و با استفـاده از نـرم افزار EViews نسخه 6 و داده های دوره 2011-1996 تجزیه و تحلیل صورت گرفت.

نتایج به دست آمده حاكی از آن بود كه كنترل فساد در بلندمدت تاثیر مثبت و قابل توجهی بر بهبود سطح بهداشت جامعه دارد. در بلند مدت به ازای یك واحد در بهبود كنترل فساد، امید به زندگی 47/ 7 سال افزایش می یابد. همچنین كنترل فساد با ضریب 3/ 35، در بلند مدت بر شاخص مرگ و میر كودكان زیر یك سال تاثیر می گذارد. نابرابری اقتصادی و افزایش دخالت دولت در اقتصاد نیز تاثیر منفی بر شاخص های بهداشتی دارد.

پژوهشگران در پایان این گونه نتیجه کرده اند که با توجه به تاثیر منفی و بالای فساد بر سلامت، اقدامات اساسی جهت حركت به سوی حكمرانی خوب ضروری است. همچنین با توجه به تاثیر نابرابری اقتصادی و اندازه دولت، افزایش كارایی و اثر بخشی دولت ها جهت دست یابی به اهداف سلامت لازم است.

منبع: محمدرضا حیدری پردون، محسن بارونی، شهرام گلستانی، محمود نكوئی مقدم، 1394، بررسی پویای اثر فساد بر شاخص های بهداشتی كشورهای منتخب؛ رویكرد خود رگرسیون برداری تابلویی. فصلنامه بهداشت و توسعه، سال چهارم، شماره 3.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا