پرتاب ماهواره به فضا با استفاده از جت جنگی

سیناپرس: بیش از نیم قرن از توسعه فناوری طراحی، ساخت ماهواره می گذرد و در این مدت تغییرات چندانی در فرآیند پرتاب آن به فضا روی نداده است. حالا گروهی از دانشمندان آژانس پروژه های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا موسوم به دارپا تلاش می کنند تا از جت های جنگی برای این منظور استفاده کنند.

این سیستم جدید پرتاب ALASA یا "برنامه دسترسی به فضا با کمک پرتاب از هوا" نام دارد و احتمالا در اواخر سال جاری میلادی نخستین آزمایش آن انجام خواهد شد.

درصورتیکه همه چیز طبق برنامه ریزی های از پیش صورت گرفته به پیش رود، در ابتدای سال 2016 و در قالب 12 پرواز ویژه، یک سری ماهواره با استفاده از جت های جنگی به فضا پرتاب می شود. این مأموریت در مدتی درحدود 6 ماه به طول خواهد انجامید.

در این پروژه بی سابقه از یک فروند جت F-15 فوق مدرن برای حمل ماهواره و سیستم پرتابه آن استفاده می شود.

بر اساس مدلی که از پیش طراحی شده است، به محض رسیدن جت به ارتفاع مورد نظر سیستم پرتاب ماهواره ای به همراه راکت مخصوص آن فعال شده و از این طریق ماهواره به فضا پرتاب می شود. پس از این مرحله جت F-15 راهی زمین شده تا برای پرتاب های بعدی آماده شود.

آژانس پروژه های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا در نظر دارد تا از پایگاه نیروی هوایی Eglin در فلوریدا برای عملیاتی کردن این مأموریت استفاده کند. در این مأموریت ها، جت F-15 بر فراز اقیانوس اطلس فرآیند آزادسازی سیستم پرتاب ماهواره را انجام می دهد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا