نقش بازاریابی در منافع شرکت‌ها

به گفته دانشمندان، در طول بحران‌های اقتصادی نخستین چیزی که شرکت‌ها حذف می‌کنند، بودجه و پرسنل بخش بازاریابی است.بخش بازاریابی هم در منافع کوتاه‌مدت و هم درازمدت مشارکت می‌کند بنابراین مدیران نباید کوته‌بین باشند و بودجه و پرسنل بخش بازاریابی را به دلیل بحران یا ارقام فصلی ضعیف حذف کنند. مدیران باید به فراتر از منافع کوتاه‌مدت بنگرند و بازاریابی را فرآیندی مهم به شمار آورند.

محققان توان بخش بازاریابی و توانایی یک شرکت برای تولید و ارتقای ارتباط با مشتریان را ارزیابی کردند. آن‌ها مقیاس جدیدی را برای سنجیدن قدرت بخش بازاریابی و توانایی‌های آن با استفاده از داده‌های در دسترس متعلق به بیش از 600 شرکت امریکایی در بیش از 16 سال ارزیابی کردند.

دانشمندان معتقدند بخش‌های بازاریابی اغلب برای فقدان مسئولیت مورد انتقاد قرار می‌گیرند زیرا ارزیابی این موضوع دشوار است که آیا موارد خاص مانند فروش، نتیجه مستقیم بازاریابی است یا کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی.

برای غلبه بر این مشکل، محققان چگونگی استفاده مناسب شرکت‌ها از منابع در دسترس برای ایحاد برند و ارتباطات با مشتری و توانایی تبدیل این منابع به جریانات پول نقد را مقایسه کردند. این موضوع به آن‌ها امکان داد بازگشت سرمایه شرکت و برند و روابط مشتریان را تخمین بزنند.

این تحقیق نشان می‌دهد قدرت بخش بازاریابی شرکت‌ها با عملکرد قوی آن‌ها در کوتاه مدت و بلندمدت مرتبط است. دانشمندان اندازه شرکت، تعداد واحدهای تجاری استراتژیک و شدت رقابت را کنترل کردند. آن‌ها همچنین چندین آزمایش را برای تایید اعتبار نتایجشان انجام دادند.

بر اساس یافته‌های جدید، متخصصان بازاریابی می‌توانند از تاثیر و دانش خود درباره مشتریان برای هدایت شرکت‌ها در تصمیم‌گیری‌ها درباره محصولات جدید استفاده کنند.

این پژوهش در Journal of Marketing منتشر شده است.