ایران در ردیف کشورهای برتر در بخش ذخایر ژنتیکی گیاهی قرار دارد

'جواد مظفری' روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: اکنون بیش از 76 هزار نمونه ژنتیکی از گیاهان زراعی و باغی در بانک ژن گیاهی ملی ایران نگهداری می شود.

وی ادامه داد: علاوه براین، بانک ژن موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور دارای بیش از 40 هزار نمونه ژنتیکی از گیاهان جنگلی، مرتعی و دارویی است.

مظفری تصریح کرد: براساس گزارش سازمان بین المللی فائو (خواربار و کشاورزی جهانی) و صندوق جهانی تنوع محصولات زراعی (GCDT) بزرگترین بانک ژن گیاهی منطقه آسیای غربی و مرکزی و شمال آفریقا در ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: همچنین کشورمان در بین کشورهای در حال توسعه نیز بعد از چین ، هند و برزیل دارای مقام چهارم در این بخش است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات ، تولید و اصلاح نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی،یادآورشد: منابع ژنتیکی اعم گیاهی و جانوری یکی از ارزشمند ترین منابع طبیعی هر کشوری محسوب می شود بطوریکه اساس حیات ، محیط زیست ، امنیت غذایی ، صنایع دارویی و شیمیایی به این منابع بستگی دارد.

مظفری ادامه داد: به همین دلیل این ذخایر امروزه ارزشمندتر از ذخایر معدنی مانند نفت و طلا تلقی می شود.

رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: امروزه کشورها برای دستیبابی به این منابع درصدد بستن موافقتنامه های بین المللی متعددی هستند که از آن جمله باید به معاهده بین المللی منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی، کنوانسیون تنوع زیستی و پروتکل دسترسی و بهره برداری از منابع ژنتیکی معروف به پروتکل ناگویا نام برد.

وی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران خوشبختانه در حال حاضر یکی از کشورهای برتر دنیا در بخش تنوع گیاهی به ویژه در زمینه منابع ژنتیکی کشاورزی محسوب می شود.

مظفری افزود: بیشتر گیاهان غذایی مهم مانند غلات، حبوبات، گیاهان علوفه ای، درختان میوه و سبزی و صیفی در ایران از تنوع بسیارغنی ژنتیکی برخوردارند و این وی‍ژگی مهم موجب گردیده تا کشورمان از این نظر مورد توجه جهانیان قرار گیرد.

رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآورشد که مسوولیت نگهداری منابع ژنتیکی دام ، طیور و شیلات و آبزیان به ترتیب برعهده موسسه تحقیقات علوم دامی و موسسه تحقیقات شیلات وزارت جهاد کشاورزی است.

وی در پایان به ایرنا، گفت : همچنین منابع ژنتیکی مربوط به میکرو ارگانیسم ها (قارچ ها ، باکتری ها و ویروس ها) و بی مهره گان (حشرات و بند پایان) نیز توسط موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور مدیریت می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا