ایران در ردیف کشورهای برتر در بخش ذخایر ژنتیکی گیاهی قرار دارد

'جواد مظفری' روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: اکنون بیش از 76 هزار نمونه ژنتیکی از گیاهان زراعی و باغی در بانک ژن گیاهی ملی ایران نگهداری می شود.

وی ادامه داد: علاوه براین، بانک ژن موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور دارای بیش از 40 هزار نمونه ژنتیکی از گیاهان جنگلی، مرتعی و دارویی است.

مظفری تصریح کرد: براساس گزارش سازمان بین المللی فائو (خواربار و کشاورزی جهانی) و صندوق جهانی تنوع محصولات زراعی (GCDT) بزرگترین بانک ژن گیاهی منطقه آسیای غربی و مرکزی و شمال آفریقا در ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: همچنین کشورمان در بین کشورهای در حال توسعه نیز بعد از چین ، هند و برزیل دارای مقام چهارم در این بخش است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات ، تولید و اصلاح نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی،یادآورشد: منابع ژنتیکی اعم گیاهی و جانوری یکی از ارزشمند ترین منابع طبیعی هر کشوری محسوب می شود بطوریکه اساس حیات ، محیط زیست ، امنیت غذایی ، صنایع دارویی و شیمیایی به این منابع بستگی دارد.

مظفری ادامه داد: به همین دلیل این ذخایر امروزه ارزشمندتر از ذخایر معدنی مانند نفت و طلا تلقی می شود.

رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: امروزه کشورها برای دستیبابی به این منابع درصدد بستن موافقتنامه های بین المللی متعددی هستند که از آن جمله باید به معاهده بین المللی منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی، کنوانسیون تنوع زیستی و پروتکل دسترسی و بهره برداری از منابع ژنتیکی معروف به پروتکل ناگویا نام برد.

وی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران خوشبختانه در حال حاضر یکی از کشورهای برتر دنیا در بخش تنوع گیاهی به ویژه در زمینه منابع ژنتیکی کشاورزی محسوب می شود.

مظفری افزود: بیشتر گیاهان غذایی مهم مانند غلات، حبوبات، گیاهان علوفه ای، درختان میوه و سبزی و صیفی در ایران از تنوع بسیارغنی ژنتیکی برخوردارند و این وی‍ژگی مهم موجب گردیده تا کشورمان از این نظر مورد توجه جهانیان قرار گیرد.

رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآورشد که مسوولیت نگهداری منابع ژنتیکی دام ، طیور و شیلات و آبزیان به ترتیب برعهده موسسه تحقیقات علوم دامی و موسسه تحقیقات شیلات وزارت جهاد کشاورزی است.

وی در پایان به ایرنا، گفت : همچنین منابع ژنتیکی مربوط به میکرو ارگانیسم ها (قارچ ها ، باکتری ها و ویروس ها) و بی مهره گان (حشرات و بند پایان) نیز توسط موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور مدیریت می شود.