لزوم ارزیابی سلامت محصولات تراریخته از سوی سازمان غذا و دارو

دکتر رسول خضری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، اظهار کرد: اگر عوامل بیماری زا را به سه دسته تقسیم کنیم، 25 درصد عوامل پزشکی مثل ویروس ها و باکتری ها هستند، 10 درصد عوامل ژنتیکی و 65 درصد عوامل محیطی و اجتماعی است. به همین دلیل است که میزان مرگ و میر و بیماری در جوامع فقیر بیشتر است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تحقیق و بررسی در مورد سلامت محصولات تراریخته، افزود: محصولاتی که مهندسی ژنتیک روی آنها انجام می شود می بایست همانند داروها یک بازه زمانی برای امتحان و ارزیابی داشته باشند تا مشخص شود که روی انسان ها و حیوانات اثرات منفی دارند یا خیر. چنانچه این محصولات عوارضی نداشته باشند آنگاه می توانند مجوز تولید انبوه دریافت کنند.

وی یادآور شد: زنگ خطر در مورد محصولات اصلاح ژنتیکی شده اولین بار در آمریکا به صدا درآمد. پیش بینی شده تا سال 2025 از هر دو نفر آمریکایی، یک نفر در اثر مصرف این محصولات مبتلا به سرطان می شود. بنابراین مباحث سرطانزایی در مورد محصولات تراریخته به شدت حاکم است و متاسفانه همیشه این خطر بالقوه را دارند.

خضری تصریح کرد: در بحث محصولات تراریخته و اصلاح ژنتیکی شده حتما می بایست رویکرد مطالعات گذشته نگر و نیز بررسی نمونه های مشابه در دیگر کشورها مورد توجه قرار بگیرد. اگر می خواهیم این قضیه را بومی کنیم باید تمام جوانب را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: همانطور که یک دارو بروشور دارد و در آن قید شده که مصرف آن چنین عوارضی دارد و برای این سنین مناسب نیست، در مورد این محصولات هم باید چنین اطلاعاتی در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد. متاسفانه در فرهنگ ایرانی اینطور است که یک سفره پهن می کنند و از فرد یکساله تا 100 ساله سر این سفره می نشینند و یک غذا مصرف می کنند در حالی که این خیلی غلط است. شاید این غذا برای افراد زیر 2 سال یا خانم باردار مضر باشد. بنابراین بسته به سن و وضعیت هر فرد، یک غذا مناسب است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: محصولات تراریخته به شرط اینکه تاییدیه جهانی داشته باشند و تمام مضرات آن اعلام شود و فرهنگسازی لازم صورت گیرد، آن وقت اختیار با مردم است که مصرف کنند یا نه. چون تولیت سلامت با دولت است، این وظیفه با وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروست که در مورد محصولات تراریخته آخرین تحقیقات علمی را به عمل بیاورد و در صورت بی خطر بودن، مجوز مصرف بدهد.

همانطور که یک دارو بروشور دارد و در آن قید شده که مصرف آن چنین عوارضی دارد و برای این سنین مناسب نیست، در مورد این محصولات هم باید چنین اطلاعاتی در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد

خضری در ادامه گفت: به نظر می رسد در مورد تولید یا واردات محصولات تراریخته بیشتر بحث اقتصادی مطرح است. ما الان روغن پالم را وارد می کنیم که اسید چرب اشباع شده دارد و ایجاد انسداد عروقی در قلب و مغز می کند و موجب بروز سرطان می شود. اگر به پیشینه این روغن برگردیم، باید در صنایع مورد استفاده قرار بگیرد اما به خورد انسان ها داده می شود.

وی تاکید کرد: هرگونه عجله در تولید محصولات تراریخته بدون انجام تحقیقات لازم هم خلاف شرع هم خلاف قانون و هم خلاف سیاست های کلی حوزه سلامت است.

این نماینده مجلس افزود: ما همیشه این گلایه را داریم که چندین سازمان در مورد سلامت غذا مجوز می دهند. مثلا سازمان دامپزشکی در مورد بوفالو یا سازمان استاندارد در مورد روغن های وارداتی و… خب این موضوع یک متولی واحد و یکپارچه می خواهد. با توجه به اینکه بحث سلامت خیلی مهم است و آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو در این زمینه بسیار قدر است، به نظر من این سازمان بهترین مکان برای صدور مجوز است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در مورد محصولات تراریخته در کمیسیون بهداشت بحثی صورت گرفته است؟ اظهار کرد: در این زمینه یک بار جلسه کوتاهی برگزار شده اما به صورت گسترده روی این موضوع بحث نشده است.   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا