ارائه ابربینایی با کمک لنز تماسی جدید

به گزارش ایسنا، این لنز بر حسب نیاز کاربر، بینایی وی را تا حدود سه برابر تقویت می‌کند و با پلک‌زدن کنترل می‌شود؛ لنز چشمی جدید هشت میلی‌متر قطر و 1.55 میلی‌متر ضخامت دارد و در مقایسه با لنزهای معمولی، اندکی بزرگ‌تر و ضخیم‌تر است.

ارائه دید فوق‌العاده توسط این لنز به دلیل وجود حلقه‌ای از آینه‌های ریز است که حول ناحیه مرکزی لنز می‌چرخند؛ این آینه‌ها، نور را به اطراف پخش می‌کنند و دید کاربر را تقویت می‌کنند؛ این موضوع درست مانند دیدن از طریق دوربین‌های شکاری است.

لنز ابداعی به همراه عینک‌ ویژه‌ای ارائه می‌شود؛ ترکیب عینک و لنز، زاویه‌ای که نور به لنز می‌ر‌سد را کنترل می‌کند؛ زمانی که فیلترهای موجود در عینک، نور را به سمت بخش مرکزی لنز هدایت می‌کنند، بینایی ارائه‌شده در حد نرمال است، اما زمانی که عینک، نور را به سمت حلقه تلسکوپی هدایت می‌کند، بینایی 2.8 برابر می‌شود.

پلک‌زدن چشم راست، نور را به سمت آینه‌ها هدایت می‌کند و بینایی را بلافاصله ارتقا می‌دهد، اما پلک‌زدن چشم چپ، بینایی را به حالت عادی بازمی‌گرداند؛ حسگرهای موجود در فریم عینک‌ها نیز نوع پلک‌زدن‌ را شناسایی می‌کند.

سازندگان امیدوارند از طریق این لنز جدید به میلیون‌ها بیمار مبتلا به دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن کمک کنند؛ دژنراسیون ماکولا، مهم‌ترین عامل نابینایی در کهنسالی به شمار می‌آید. حدود نیم میلیون نفر از مردم انگلیس مبتلا به دژنراسیون ماکولا هستند و انتظار می‌رود این رقم، ظرف 25 سال آینده، همزمان با بالارفتن سن جمعیت این کشور، سه‌ برابر شود؛ این در حالی است که انتخاب‌های درمانی این بیماری بسیار محدود و فرآیند جراحی آن بسیار هزینه‌بر است.

حمایت مالی این پروژه توسط ارتش آمریکا انجام شده و محققان به دنبال استفاده از این فناوری برای ارائه ابر بینایی به سربازان و خلبانان هستند.

جزئیات طراحی این لنز چشمی در کنفرانس سالانه انجمن پیشبرد علوم آمریکا (AAAS) ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا