یک شرکت دانش بنیان ایرانی به جمع 5 تولیدکننده شتاب دهنده خطی در جهان می پیوندد

رییس هیات مدیره شرکت بهیار صنعت سپاهان درباره فعالیت های دانش بنیان این شرکت و مشخصات دستگاه شتاب دهنده خطی تولیدی آن به ایرنا گفت: حدود 15 سال سابقه تولید تجهیزات پزشکی را داریم که در همه محصولات خود، حداقل یک نوآوری داشته ایم که برای اولین بار در کشور یا دنیا معرفی شده اند.
نوید نجات بخش افزود: از سال 88 که تحریم ها شدت گرفت و با توجه به رویکردهای کلی نظام و فرمایشات مقام معظم رهبری، به حوزه دانش بنیان وارد شدیم و به همین منظور، بخش تحقیق و توسعه (R&D) شرکت خود را گسترش دادیم و امروز که 80 نفر نیروی انسانی داریم نزدیک به 60 درصد آنها در بخش تحقیق و توسعه مشغول هستند 
وی تولید دستگاه شتاب دهنده خطی را از نمونه تجهیزات پزشکی تولید شده در این شرکت دانش بنیان با استفاده از فناوری های پیشرفته معرفی کرد و گفت: این دستگاه که برای پرتو درمانی بیماران سرطانی کاربرد دارد تا بهمن ماه امسال، مراحل آزمایش خود را پشت سر می گذارد و به مرحله تولید می رسد.
در بهمن ماه 1391 اولین خط تولید دستگاه شتاب دهنده خطی ایران تحت لیسانس یک شرکت خارجی در جزیره قشم راه اندازی شد و اکنون این شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان به صورت مستقل و با استفاده 100 درصدی از دانش بومی موفق به تولید این دستگاه مورد نیاز بیماران سرطانی شده است.
نجات بخش خاطرنشان کرد: با تولید شتاب دهنده خطی در کشور، پنجمین شرکت در دنیا خواهیم بود که قادر به تولید این دستگاه است و علاوه بر صرفه جویی ارزی بالا برای کشور، قادر به صادرات آن به دیگر کشورها خواهیم بود.
به گفته وی ساخت دستگاه های اولیه در این شرکت دانش بنیان، حداقل 30 درصد ارزان تر از نمونه های خارجی تمام می شود و هنگامی که به تولید انبوه برسد قیمت آن بین 50 و حتی 60 درصد ارزان تر خواهد بود.
این فعال دانش بنیان تصریح کرد: زمانی که یک محصول فناورانه در داخل کشور تولید شود خدمات پس از تولید آن از جمله تعمیر و نگهداری محصول، با سهولت و سرعت بیشتر و هزینه کمتری انجام خواهد شد و با توجه به اینکه درمان بیماران سرطانی حتی یک روز هم نباید متوقف شود، این موضوع در مورد دستگاه شتاب دهنده از حساسیت بیشتری برخوردار است.
دستگاه شتاب دهنده خطی از طریق تابش پرتو ایکس ( فوتون تراپی ) و الکترون ( الکترون تراپی) به تومورهای سرطانی حمله می کند و در نتیجه باعث کوچک شدن تدریجی تومورها و در نهایت نابودی آنها می شود.
استفاده از شتاب دهنده خطی اکنون در اغلب کشورهای دنیا جایگزین شیمی درمانی شده است و علاوه بر نداشتن بسیاری مضرات شیمی درمانی به عنوان شیوه ای موثرتر در درمان بیماران سرطانی شناخته شده است.

**تولید اولین دستگاه رادیولوژی دیجیتال ساخت کشور در بهمن ماه امسال 
نجات بخش همچنین از تولید دستگاه رادیولوژی دیجیتال در این شرکت دانش بنیان طی چندماه آینده خبر داد و گفت: این دستگاه از جمله تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی کشور است برای اولین بار در ایران تولید خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر برخی شرکت های ایرانی با استفاده از صنعت مونتاژ، دستگاه رادیولوژی دیجیتال را تولید می کنند ولی دستگاه تولیدی ما کاملا با تکیه بر دانش بومی، طراحی و ساخته شده است.
این فعال دانش بنیان در رابطه با عملکرد این دستگاه توضیح داد: در دستگاه رادیولوژی دیجیتال از فیلم استفاده نمی شود، دقت بالاتری دارد و میزان اشعه کمتری به بیمار می رسد.
وی سرعت و سهولت بیشتر در انتقال تصاویر پزشکی را از دیگر مزایای دستگاه رادیولوژی دیجیتال برشمرد.
نجات بخش، صرفه جویی ارزی حاصل از تولید این دستگاه پزشکی را قابل توجه خواند و گفت: ساخت دستگاه رادیولوژی دیجیتال در کشور، حداقل 30 تا 40 درصد نسبت به مشابه خارجی ارزان تر تمام می شود ضمن اینکه ارزبری هم ندارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا