ارزشیابی عملكرد بالینی دانشجویان پرستاری با تلفن همراه

شاید به جرات بتوان گفت كه اساسی ترین بخش هر برنامه آموزشی و درسی،  ارزش یابی  است، زیرا تنها با انجام صحیح آن می توان به كاستی های برنامه پی برد و برای رفع آنها اقدام كرد . مطالعات مختلف نشان داده اند كه ارزش یابی های مستمر و مداخلات لازم بر اساس نتایج آنها، تاثیر غیر قابل انكاری در بهبود روند آموزش در همه سطوح دارند. توجه به این حقیقت كه ارزش یابی برنامه های آموزشی یك فعالیت مستمر و پویا است، موجب شد تا این مطالعه با هدف طراحی سیستم  ارزش یابی  همراه دانشجویان طراحی شود.

روش كار محققان به این ترتیب بوده است نرم افزار ارائه شده تحت وب طراحی و در كامپیوتر نصب و اجرا می شود. شبكه وب به سرویس پیام كوتاه متصل شده تا با ارسال نمرات  ارزش یابی  توسط تلفن همراه قادر به بازخوانی  ارزش یابی  باشد. پس از تهیه مقدمات لازم یك گروه از دانشجویان پرستاری توسط تلفن همراه و به كمك ارسال پیامك  ارزش یابی  شدند. پیامك های ارسالی در نرم افزار تحت وب بازخوانی شده و بازخورد این  ارزش یابی  برای دانشجویان فرستاده شد.

یافته های این تحقیق نشان دهنده این است که نرم افزار دارای قابلیت های پیشرفته ای از امكان گزارش گیری توسط دانشجو ، مربی و مدیر گروه و همچنین پردازش اطلاعات به صورت دوره و درس، ایجاد نمودار نمره ارزش یابی دانشجو بر اساس خط برش تعریف شده است. علاوه بر این نیز ثبت سوابق  ارزش یابی  دانشجو ، بازخورد روزانه عملكرد دانشجو، تجمیع نمرات و  ارزش یابی  دانشجو، استفاده از سوابق  ارزش یابی  در دوره های بعد را دارا است.

می توان از این پژوهش نتیجه گیری که به سبب انجام ارزش یابی توسط سیستم  ارزش یابی  مستمر دانشجو با كمك نرم افزار تحت وب و از طریق تلفن همراه می تواند اطمینان خاطر بیشتری را به مدیران، مربیان و دانشجویان در خصوص انجام صحیح تر ، كم هزینه تر، دقیق تر و سریع تر آن بدهد.

منبع: سلیمان زند، هادی جعفری منش، ناصر رضایی، بابك پاك نیا، 1394، طراحی سیستم  ارزش یابی  مستمر عملكرد بالینی دانشجویان پرستاری از طریق تلفن همراه. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكی ، سال هشتم، شماره 19.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا