کاهش سزارین با آموزش مادران

برخلاف عوارض بالقوه سزارین، آمار انجام سزارین در جهان و كشور ما در سال های اخیر روند روبه رشدی داشته است. امروزه در اكثر كشورهای پیشرفته با استفاده از مداخلات آموزشی سعی در كاهش موارد سزارین شده است. در حقیقت، آموزش توانسته منجر به افزایش آگاهی و نگرش مادران به زایمان گردیده و در كاهش سزارین موثر باشد.

مطالعه جدید که توسط دانشمندان ایرانی صورت پذیرفته است، به صورت نیمه تجربی بر روی 130 مادر باردار در ماه ششم و هفتم بارداری، مراجعه كننده به مراكز بهداشتی درمانی شهركرد با هدف بررسی تاثیر آموزش بر كاهش سزارین انجام گردیده است. در این راستا نیز یک فرایند آموزشی در سه جلسه 90-60 دقیقه ای به گروه مداخله ارائه گردید.

 جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه ترس از زایمان و خود كارآمدی زایمان (شامل دو قسمت، انتظار زایمان و انتظار خود كارآمدی) استفاده شد. یافته های مطالعه نشان داد نمره های ترس از زایمان، انتظار زایمان و خودكارآمدی زایمان قبل از مداخله در دو گروه مداخله و شاهد متفاوت نبود، اما بعد از مداخله میانگین نمره ترس از زایمان در گروه مداخله كاهش و میانگین نمرات انتظار زایمان و خودكارآمدی زایمان افزایش پیدا كرده بود.

این آمار نشان داد که پس از این آموزش ها، 71/4% از مادران گروه مداخله و 53/8% از مادران گروه شاهد به روش طبیعی زایمان كردند. نتایج این مطالعه نشان داد ارائه آموزش های لازم طی دوران بارداری در زمینه ترغیب مادران به انتخاب زایمان طبیعی موثر بوده است، لذا طراحی و اجرای مداخلات آموزشی در دوران بارداری به منظور كاهش روند سزارین پیشنهاد می شود.

منبع: مریم عمیدی مظاهری، مسعود امیری، محبوبه خورسندی، اكبر حسن زاده، زهرا طاهری، 1394، آیا با آموزش مادران باردار می توان موارد سزارین را كاهش داد؟ ، مجله پایش ، سال چهاردهم، شماره 5 (پیاپی 93).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا