غلظت تروپونین خون بیماران قلبی می تواند حملات قلبی را پیش بینی کند

 محققان در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که از طریق یک آزمایش خون جدید می توان به بیماران قلبی کمک کرد تا حملات قلبی را در دو سوم موارد اورژانسی شناسایی کنند . در واقع براساس این روش جدید می توان با یک آزمایش خون ،  حملات قلبی را در بیمارانی که علائم مشابهی از یک ایست قلبی دارند ، ردیابی کرد .

بر اساس اظهارات محققان دانشگاه ادینبورگ (University of Edinburgh) در بریتانیا ، اگر غلظت تروپونین troponin (یک نوع پروتئین) خون یک بیمار قلبی عروقی زیر پنج نانوگرم در دسی لیتر باشد ، در معرض خطر بسیار کم ایست قلبی قرار دارد .

آنوپ شاه (Anoop Shah) از پژوهشگران شرکت کننده در این تحقیقات  ، در رابطه با این گونه بیماران می گوید : « این بیماران با این غلظت تروپونین به طور بالقوه نیازمند اقدامات ایمنی و پیشگیری مناسب و فوری در بخش اورژانس هستند . »

او در ادامه اظهار داشت که این آزمایش جدید خون به طور قابل ملاحظه ای می تواند موارد بستری غیر ضروری را در بیمارستان ها کاهش داده و هزینه های قابل توجهی را برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی فراهم سازد .

در واقع تا کنون دستورالعمل های بین المللی توصیه بستری فوری برای درد های حاد قفسه سینه برای تعیین سطح غلظت تروپونین بوده که بالای ۹۹ درصد نشان دهنده یک حمله قلبی است . آنوپ شاه و همکارانش روشی را شناسایی کردند که دقیق تر از روش متداول عمل می کند.

آن ها این روش را برای تشخیص و شناسایی میزان غلظت تروپونین در شش هزار نفر که با درد قفسه سینه به بیمارستان های اسکاتلند و ایالات متحده امریکا مراجعه می کردند، به کار بردند .

قابل توجه است که پیش از این، مطالعات و بررسی های پزشکان ، ارتباطی را بین غلظت تروپونین و حمله قلبی و یا مرگ ناشی از ایست قلبی ظرف ، سی روز پس از انجام آزمایش ها ، نشان می داده است . آن ها دریافتند که سطح تروپونین زیر سطح سرحد اصلی نشان می دهد که نزدیک به دو سوم (۶۱ درصد) بیماران با خطر بسیار کم حمله قلبی رو به رو
هستند  و این گونه افراد می توانند بدون نیاز به بستری شدن از بیمارستان مرخص شوند . قابل توجه است که حتی پس از یک سال ، خطر ابتلا این گونه افراد به یک حمله قلبی سه برابر کمتر از کسانی خواهد بود که تروپونین خونشان بیش از ۵ نانوگرم در دسی لیتر است .

آنوپ شاه در رابطه با موارد بستری بی مورد بیمارستان ها به علت درد قفسه سینه و احتمال بروز حمله قلبی می گوید : « در طول دو دهه گذشته ، تعداد مواردی که به علت درد قفسه سینه در بیمارستان ها بستری شده اند، سه برابر شده است . بیشتر این بیماران که در بیمارستان بستری شده اند دچار هیچگونه حمله قلبی نشدند. »

به گزارش پزشکان بدون مرز،لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله پزشکی لنست ( journal The Lancet) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا