پارک‌های علم و فناوری نیازمند توجه بیشتر مسوولان هستند

دکترعلی اصغر پیله ور در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ما نو بنیان هستند و هنوز توانمندی‌های نخبگان این مراکز در بین مسوولان و مردم جا نیافتاده‌ است؛ متاسفانه هنوز تمام نگاه‌ها و توجه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها، موسسه‌های آموزش عالی و پژوهشگاه‌ها است در صورتی که ما تمام مراحل این مراکز را پشت سر گذشته‌ایم.

وی افزود: دانشگاه‌ها یک دوره آموزشی داشتند و پس از آن به آموزش محوری تبدیل شده‌اند. هم اکنون نیز لقب دانشگاه‌های کارآفرین را گرفته‌اند؛ اگر از دل دانشگاه‌ها مرکز رشد یا شرکت دانش بنیانی بیرون نیاید آنها همان شیوه سنتی گذشته‌شان را طی خواهند کرد. همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اکنون تلاش فراوانی برای جذب دانشجویان بین المللی دارد اما در نهایت ناموفق است.

وی اظهار کرد: مراکز رشد و شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری در مقابل رقم صادراتی خوبی به خود اختصاص داده اند و می توانند در اقتصاد مقاومتی، ارز آوری بیشتر و جلوگیری از فشار تحریم‌ها نقش آفرینی کنند.

وی تصریح کرد: هرچند فعالیت ما ملموس تر است اما کمتر مورد توجه مسوولان قرار گرفته است بنابراین معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید با جدیت بیشتری به این مساله توجه کنند زیرا ما سکوی پرش خیلی از محصول‌های دانش بنیان و غیر فناور به کشورهای دیگر هستیم.

رییس پارک علم وفناوری خراسان شمالی بیان کرد: در دنیا کنونی نوآوری و فناوری‌های جدید ارزش افزوده ایجاد می‌کنند. نفت و گاز و سوخت‌های فسیلی کم کم  در حال خارج شدن از رده هستند؛ ارزش افزوده این فناوری‌های نو به مراتب خیلی بالاتر از نفت وگاز است.

وی در خصوص نحوه حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح های شرکت های دانش بینان گفت: هم اکنون معاونت علمی و فناوری به یک سری از شرکت‌های نو آوری که ما معرفی کرده‌ایم کمک‌های مالی کرده است مثلا به پارک علم و فناوری خراسان شمالی تاکنون 400 میلیون تومان کمک شده و مبلغ 200 میلیون تومان نیز در حال بررسی است.

پیله ور ادامه داد: آنان نیز در این خصوص تلاش‌های خودشان را می‌کنند اما نتیجه بخش بودن این فعالیت‌ها مستلزم هماهنگی و سیاست گذاری بهتر بین وزارت علوم وتحقیقات و فناوری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. پارک‌ها از سویی زیر مجموعه وزارت علوم هستند و از طرف دیگر معاونت علمی در تلاش است تا کمک‌هایی به شرکت‌های دانش بنیان و صادراتی کند. این کار به نوعی دور زدن پارک‌های علم و فناوری است. آیا امکان دارد معاونت علمی به شرکت‌های مستقر در پارک‌ها که تحت نظر و مدیریت من هستند کمک کند بدون آنکه من از آن اطلاعی داشته باشم؟ این خود یک نقطه ضعف بزرگی است که باید هرچه زودتر اصلاح شود.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا