کنترل ناراحتی‌های تنفسی با کمک زرد چوبه

نرگس شمالی زاده، مدیر آزمایشگاه شرکت دانش بنیان زیست سپر انسانی شیوا در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس درباره اهمیت ساخت خون مصنوعی گفت: پس از کشف بیماری های منتقله و عوارض جانبی انتقال خون، خون مصنوعی جایگزین ماده حیاتی گلبول های قرمز شد تا بتواند اکسیژن مورد نیاز را به بافت ها منتقل کند.

وی افزود: هم اکنون این جایگزین ها شامل دو گروه جایگزین های خونی بر مبنای پر فلورو کربن ها و جایگزین های خونی بر مبنای هموگلوبین هستند. ما در این طرح از حامل های لیپوزومی که حامل هموگلوبین نو ترکیب هستند برای این منظور استفاده کرده ایم. این لیپوزوم در گسترده زیر 100 نانو متر تهیه و بارگذاری هموگلوبین آن انجام شده است.

وی تصریح کرد: همچنین ما برای طولانی مدت شدن سیکل گردش خون در بدن از پگیلاسیون اصلاح شده استفاده کرده ایم.

شمالی زاده یاد آور شد: تاکنون نتایج آزمایشگاهی و آنالیزهای این طرح بسیار ثمر بخش بوده است.

وی طراحی و ساخت نانو سامانه نیوزومی حاوی کورکومین استخراج شده از زردچوبه برای درمان و کنترل افراد مبتلا به ناراحتی های تنفسی را از دیگر طرح های این شرکت عنوان کرد و درباره این طرح نیز گفت: نیوزوم ها، وزیکول هایی بر پایه سورفاکتانت های غیر یونی هستند که اکنون به عنوان سیستم رهایش داروی کنترل شده جایگزین لیپوزوم ها به منظور غلبه بر مشکلات مرتبط با استریلاسیون، تولید در مقیاس بزرگ و پایداری گسترش یافته اند.

وی افزود: کورکومین نیز یک پلی فنل از دسته دی آریل هپتانوئیدها است. این ماده جز فعال گیاه پایا(چند ساله) CURCUMA LONGAاست؛ کورکومین توانایی باند شدن با بسیاری از مواد بیولوژیک را دارد.  ما در این طرح از نیوزوم به عنوان حامل داروی کورکومین استفاده کردیم.

وی اظهار کرد: طبق تحقیقات انجام شده، کورکومین برای افرادی که مشکلات ریوی و آسیب های مختلف سلول های ریه دارند، بسیار مناسب است و یک ماده طبیعی هیدروفوب(آبگریز) محسوب می شود؛ هم اکنون استفاده از حامل نیوزوم یکی از بهترین گزینه ها برای افزایش قدرت جذب و پایداری کورکومین است.

وی بیان کرد: ما برای هدفمند کردن نانو حامل ها از اصلاح سطح پلاسمایی استفاده کرده و گیرنده TIR-4 را روی سطح نانو حامل قرار داده ایم و در نهایت به صورت پچ ترانس درمال تهیه کرده ایم.

وی در پایان گفت: نتایج حاصل از آنالیز و آزمایشگاهی این طرح نیز تاکنون مثبت گزارش شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا