تحلیل روند بروز بیماری سل در نیم قرن اخیر

بررسی روند تغییرات مشاهده شده در بروز بیماری ها، اطلاعات ارزشمندی جهت بررسی و بازنگری شاخص های توسعه سلامت در كشور را فراهم می سازد. به همین دلیل نیز دانشمندان به بررسی و تحلیل وضعیت این بیماری در طول پنجاه سال پیش در کشور ما پرداخته اند.

مطالعه صورت گرفته توسط این دانشمندان مربوط به تعیین نقاط تغییر در روند بروز بیماری سل در كشور ایران طی 51 سال اخیر بود. در این مطالعه با استفاده از رگرسیون قطع های برای الگوبندی و از معیار اطلاع تغییر یافته (MIC) برای انتخاب بهترین الگو، از نظر تعداد نقاط تغییر و مكان آنها، مورد بررسی قرار گرفت همین طور برای برآورد پارامترهای مورد نظر از روش برآورد بیشترین درستنمایی و برای تحلیل داده ها از برنامه نویسی در نرم افزار R نسخه 3/3 استفاده شد.

 با توجه به نتایج به دست آمده در مجموع دو نقطه تغییر در روند بروز بیماری سل در كشور شناسایی شد. دانشمندان با تحلیلی این داده ها دریافتند که بیماری سل در این بازه زمانی دارای ساختارهای مختلفی بوده است، بنابراین روند بروز بیماری سل را می توان به 3 دوره با روند های متفاوت تقسیم كرد.

منبع: احمدرضا باغستانی، علی اكبر خادم معبودی، مهشید ناصحی، امیر تیمورپور، 1394، تحلیل نقطه تغییر در روند بروز بیماری سل در كشور ایران طی سال های 1341 تا 1391. مجله پایش، سال چهاردهم، شماره 5 (پیاپی 93).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا