شرایط سنتز جاذب های نانوکامپوزیتی روی مواد مختلف

در تحقیقاتی که به تازگی در فصلنامه شیمی کاربردی به چاپ رسیده است، محققان کشورمان به بررسی شرایط سنتز جاذب های نانوکامپوزیتی بر روی مواد مختلف پرداخته اند.

در این پژوهش سنتز نانو جاذب روی اكسید منیزیم با استفاده از نیترات روی شش آبه و نیترات منیزیم شش آبه به عنوان ماده اولیه با روش تلقیح مورد بررسی قرار گرفت. در طی فرایند این تحقیقات ابتدا پایه روی اكسید از نیترات روی و با روش رسوب گیری توسط سدیم هیدروكسید تهیه شد و در ادامه با استفاده از روش تلقیح كامپوزیت ها حاوی مقادیر 10، 20 و 30 درصد وزنی   MgOبر روی پایه ZnO سنتز شدند.

دانشمندان با انجام این فرایند به مرحله ای رسیدند که در آن نتایج به دست آمده در گام قبلی در دمای 450 درجه سانتی گراد كلسینه شدند. پس از این عمل؛ ساختار سطح و اندازه ذرات نانو كامپوزیت ها توسط پژوهشگران مورد مطالعه قرار گرفتند. در نتیجه این مطالعات مشخص گردید که از بین جاذب های تهیه شده، نمونه حاوی میزان 20 درصد MgO و 80 درصد ZnO ساختار مناسب تری به نسبت سایر نمونه ها داشتند.

شایان ذکر است که محققان مسئول این پروژه اعلام کرده اند که در این تحقیقات به منظور بررسی ویژگی های ساختاری نانو كامپوزیت های تهیه شده از آنالیز های پراش پرتو ایكس، میكروسكوپ الكترونی روبشی و طیف سنجی تبدیل فوریه استفاده شده است.

منبع: مهدیه نوری، مهدی پروینی، سید مهدی لطیفی، علیرضا صالحی راد، 1394، سنتز جاذب های نانوكامپوزیتی روی اكسید / منیزیم اكسید و بررسی ساختار سطح و خواص فیزیكی این كامپوزیت ها. فصلنامه شیمی كاربردی ، سال دهم، شماره 35.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا