اهمیت ارتباط مستقیم مغزی بین انسان ها در آینده بشر

در میان موجودات زنده همواره فرایند تکامل موجب از دست رفتن اعضایی خاص و به دست آوردن اعضای خاصی دیگر در بدن می شود و این فرایند به نحوی ادامه دارد که حیات موجود مربوطه با محیط اطراف او تطبیق پیدا کند. حال تنها موجودی که این فرایند را مورد دست کاری قرار داده است، انسان است. انسان ها به واسطه قدرت اندیشه موجود در مغز خود توانسته اند تا بسیاری از این تغییرات را به واسطه مفاهیمی که علم و فناوری نامیده می شوند، اعمال کنند.

برای نمونه می توان به ارتباطات بین موجودات اشاره کرد، موجودات زنده همواره ارتباطی محلی دارند و از ابزارهایی مانند تارهای صوتی و سلول های بینایی برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند که این ابزارها محدوده ای کوچک را شامل می شوند. حال انسان به واسطه بهره گیری از فناوری موفق شده است تا فواصل را به صورت مجازی تغییر بدهد.

با این وجود اینده ارتباطات بشر تنها به همین ارتباطات راه دور ختم نخواهد شد زیرا انسان ها در طول چند سال اخیر با پیشرفت هایی بسیار مهم در ارتباط مستقیم مغزی روبرو بوده اند. این ارتباط می تواند عملا کاربری ساختار گویش و شنوایی را از بین ببرد. به این ترتیب مشکلات ندانستن زبان و عدم درک احساسات در افراد حل خواهد شد.

برخی از دانشمندان حتی پا را از این فراتر نهاده و معتقدند که این پیشرفت می تواند در بلند مدت به اعمال تغییرات فیزیکی در بدن منتهی شود که این تغییرات می توانند شامل از دست دادن بخشی از تارهای صوتی و قابلیت های شنوایی و تغییر کاربری آنها به رسانه های دریافت و ارسال سیگنال های مغزی باشد.

با این وجود هنوز برای چنین ادعایی بسیار زود است زیرا پیشرفت بشر در زمینه ارتباط مستقیم مغزی به نحوی بوده است که در بهترین حالت می تواند اطلاعاتی که به واسطه مکالمه روزمره بین دو انسان در تنها 2 دقیقه رد و بدل می شود را در طول چند ساعت در میان دو مغز جابجا کند. این فرایند بسیار خسته کننده خواهد بود زیرا مغز انسان در تمامی مدت به فعالیت مشغول است ولی می توان انتظار داشت که این روند در آینده با تغییراتی مثبت همراه باشد.

آینده ارتباطی بشر عملا بر روی ارتباطات مستقیم مغزی تمرکز خواهد داشت. البته ممکن است که نسل ما و حتی نسل فرزندان ما نیز شاهد فرا رسیدن عصر ارتباط بدون نیاز به سخن گفت نباشند ولی نمی توان انتظار داشت که این عصر برای بشر فر نرسد.

احمد محمد حسینی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا