تاسیس مراکز مهم علمی ملی و بین المللی رهاورد متخصصان ایرانی پس از انقلاب است

به گزارش ایرنا این مرکز با انتشار گزارشی در نهمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی دو وظیفه تغذیه علمی دانشگاهیان و پژوهشگران و خدمت رسانی به دانشگاه ها و موسسات علمی را سرلوحه فعالیت های خود دانست.

در بخشی از این گزارش آمده است: از نمونه های بازر دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی ایران در سه دهه اخیر، تاسیس مراکز مهم علمی ملی و بین المللی است که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی توسط متخصصان ایرانی انجام گرفته است. 

از این میان می توان به تاسیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در سال 70 اشاره کرد. 

***ایجاد پایگاه های اطلاعاتی سه زبانه

مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری علاوه بر این پایگاه اینترنتی سه زبانه را به منظور انتشار منابع علمی تخصصی ایجاد کرده است.

براساس این گزارش، اکنون مرکز منطقه ای در راستای تحقق رسالت های ملی و منطقه ای خود، پایگاه های اطلاعاتی به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی ایجاد کرده و منابعی مانند مقالات مجلات تخصصی، مجموعه مقالات کنفرانس ها، پایان نامه ها، متن کامل استانداردها، کتاب ها و دیگر موارد از طریق این پایگاه ها سازماندهی شده و در دسترس کاربران قرار می گیرند.

براساس این گزارش، همچنین تاسیس پایگاه های اطلاعاتی موضوعی مانند سیل، سوخت و انرژی، محیط زیست، استانداردهای متالورژی، زلزله، معادن کشور، صنایع کشور و موارد دیگر در کنار پایگاه های عمومی با هدف خدمت رسانی تخصصی به طیف مخاطبان متفاوت مرکز منطقه ای از دیگر دستاوردهای این سازمان طی سالها فعالیت خود بوده است. علاوه بر این، به منظور استفاده موثرتر دانشگاه ها و مراکز علمی در نقاط مختلف کشور، شاخه های اطلاع رسانی مرکز منطقه ای در دانشگاه ها و سایر موسسات آموزشی پژوهشی تاسیس شد تا بتوانند بدون محدودیت از خدمات مرکز منطقه ای بهره مند شوند. 

این گزارش می افزاید:در کنار شاخه های یادشده، تاسیس شاخه هایی در سایر کشورها همچون یمن و یا سوریه از جمله دیگر فعالیت های مرکز در جهت ایجاد شبکه ای علمی میان دانشمندان، محققان و مراکز علمی و دانشگاهی کشورهای منطقه به شمار می آید.

طبق این گزارش، اقدامات مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در سطح ملی و بین المللی موجب شده که دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور بدون دغدغه و محدودیت به حجم قابل توجهی از مدارک علمی تولید شده در داخل و خارج از کشور دسترسی داشته و بتوانند در راستای رفع نیازهای کشور به مطالعه و تحقیق بپردازند. 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا