پدیده فرونشست، جلگه و شهرستان میناب را تهدید می کند

محسن سلیمانی افزود: جلگه میناب یکی از حاصلخیزترین جلگه های کشور است که درختان خرما و مرکبات زیادی دارد اما امروزه در معرض تهدید پدیده فرونشست قرار دارد.
وی با بیان اینکه باغ های زیادی در جلگه میناب در حال نابودی است اظهار کرد:در پی فرونشت در جلگه میناب نه تنها باغ های خرما و مرکبات مرغوب منطقه در حال نابودی است بلکه دشت های پیرامونی و فراتر از آن منطقه نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.
مدیر پروژه حفاظت از تالاب های ایران تاکید کرد: در برخی از نقاط ، فرونشست تا عمق 10 متر در زمین دیده می شود که باید مورد توجه جدی مسوولان قرار گیرد زیرا اگر این پدیده در منطقه توسعه یابد قطعا خسارات زیادی به همراه خواهد داشت.
وی گفت: فرونشست زمین در جلگه میناب و اطراف تالاب رود شور و شیرین و حرای میناب ماحصل احداث سد در بالادست این دشت است، با احداث سد بر روی رودخانه میناب و سازه های اقماری آن مانع ورود سیلاب به جلگه شده اند.
سلیمانی ادامه داد: آب رودخانه میناب بدون در نظر گرفتن حقابه پایین دست به شهر بندرعباس منتقل شده است، علاوه بر این چاه های عمیق و نیمه عمیق زیادی برای تامین آب شرب و کشاورزی در جلگه احداث شده است که در نهایت بهره برداری بی رویه و مدیریت ناصحیح منابع آبی موجب بروز پدیده فرونشست شده است.
وی گفت: به فرماندار شهرستان میناب پیشنهاد شده است تا کمیته بحران تشکیل شود چون فرونشست زمین نه تنها باغ های اطراف را تهدید می کند بلکه به گونه ای شهرستان میناب را هم تحت تاثیر قرار می دهد.
سلیمانی با بیان اینکه به نظر می رسد پدیده فرونشست هنوز در استان جدی گرفته نشده است،افزود: اگر هر چه زودتر فکری برای این پدیده اندیشیده نشود و مدیریت نادرست منابع اصلاح نشود در آینده ای نه چندان دور به فاجعه ای تبدیل خواهد شد هرچند اثرات آن امروزه نیز قابل مشاهده است.
وی با بیان اینکه در این میان تالاب شور و شیرین و حرای میناب هم مورد تهدید قرار گرفته اند، اظهار کرد: البته موضوع فقط تالاب نیست بلکه جلگه بالادست تالاب است که زندگی و معیشت تعداد زیادی از مردم به آن وابسته است که دارد تحت تاثیر این شرایط قرار می گیرد زیرا اکنون بخش عمده ای از جلگه حاصلخیز میناب در منطقه از دست رفته است.
جلگه میناب بیش از ۱۰۰ هزار سال قدمت دارد، بنیان شهر میناب را به زمان ساسانیان نسبت می دهند اما بعضی از اسناد تاریخی موجود نشان می دهد این شهرستان از قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال برخوردار است.
از میناب با نام های مینو، مینا، هرمز و هارموز نیز نام برده شده است.
فرونشست پدیده ای است که به علت برداشت بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی رخ می دهد، در این حالت زمین آبهای میان بافت های خود را از دست می دهد و به اسفنجی که حالت جمع شده به خود گرفته تبدیل میشود که در این شرایط زمین فرو می رود که به اصلاح می گویند زمین فرونشست کرده است.
به گزارش ایرنا , چند سالی است پدیده فرونشست در استان های مختلف کشور از جمله دشت های اطراف تهران و فارس به وفور دیده می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا