تب کریمه کنگو در تهران وجود ندارد

دکتر سید اصغر برائی‌نژاد صبح دوشنبه در نشست خبری به تشریح برنامه‌های دامپزشکی استان تهران در آستانه فرا رسیدن عید قربان پرداخت و گفت: ۷۲ مرکز در سطح استان تهران آماده عرضه و کشتار مجاز دام هستند.

وی با اعلام اینکه ۴۲ مرکز موقت تحت پوشش شهرداری فعالیت می‌کنند، افزود: ۱۱ مرکز تحت پوشش بهزیستی و هفت مرکز نیز زیر نظر کمیته امداد قرار دارند. همچنین ۱۲ کشتارگاه دام نیز آماده ارائه خدمات به عرضه دام و کشتار بهداشتی و شرعی دام‌های شهروندان هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران از حضور ۴۲۳ نفر عوامل اجرایی در بخش‌های دولتی و خصوصی به منظور نظارت بر کشتار بهداشتی و شرعی دام‌ها خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۶۱ نفر دامپزشک، ۴۷ نفر روحانی و ۱۱۵ نفر کارشناس بهداشتی هستند.

برائی‌نژاد با تاکید بر اینکه مردم بهتر است دام‌های خود را از مراکز مجاز خریداری کنند، اظهار داشت: توصیه می‌شود حتی‌الامکان شهروندان دام‌های خریداری شده را در همان مراکز که نظارت‌های بهداشتی و شرعی وجود دارد، کشتار کنند.

وی با اشاره به اینکه مخاطرات زیادی در بحث بیماری‌های مشترک دام و انسان وجود دارد، گفت: تماس با گوشت دام از جمله راه‌های انتقال بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران از تب کریمه کنگو به عنوان یکی از بیماری‌های قابل انتقال از کشتار دام به انسان نام برد و افزود: افرادی که در ارتباط مستقیم با کشتار و خونابه دام‌ها قرار دارند، مستعد ابتلا به تب کریمه کنگو هستند.

برائی‌نژاد در عین حال تاکید کرد: خوشبختانه در شش ماهه اول امسال هیچ موردی از تب کریمه کنگو در استان تهران گزارش نشده است.

وی در ادامه به وضعیت واکسیناسیون دام‌ها اشاره کرد و گفت: انجام دو میلیون دُز واکسیناسیون بیماری‌های واگیر دام و همچنین ۲۳۰ هزار دُز واکسیناسیون بیماری‌های مشترک دام و انسان به همراه سمپاشی سه میلیون مترمربع از جایگاه‌های نگهداری دام‌ها و کشتارگاه‌ها از جمله اقداماتی است که اداره کل دامپزشکی استان تهران در راستای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین دام و انسان انجام داده است.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران همچنین به موضوع آنفلوآنزای پرندگان که در فصل سرما تشدید می‌شود اشاره کرد و گفت: ۸۵۰۰ نمونه آزمایش از مرغداری‌های استان انجام داده‌ایم که تاکنون موردی از آنفلوآنزای پرندگان مشاهده نشده است.

برائی‌نژاد همچنین به مردم‌سازی ۳۸۰ تن لاشه گوشت با حکم قضایی اشاره کرد و گفت: ۳۳۰۰ تن لاشه دام نیز ضبط شده است.

وی از واردات ۳.۵ میلیارد دُز واکسن دام و طیور به کشور خبر داد و گفت: ۳۶ تن مواد اولیه دارویی نیز برای تهیه واکسن و داروهای دام وارد کشور شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا