درک روند تکامل با کمک سنجش سه بعدی استخوان کتف

یک تیم پژوهشی با سرپرستی ناتان یانگ (Nathan Young) از دانشگاه کالیفرنیا (University of California) در سان فرانسیسکوی ایالات متحده امریکا ، استخوان تیغه کتف انسان های اولیه ، انسان های مدرن ، میمون های آفریقایی ، اورانگوتان ها ، گیبون (میمون های دست دراز) و میمون های درختی بزرگ را مورد آزمایش و بررسی قرار دادند تا بتوانند نشانه های مشترکی از آخرین جد مشترک انسان مدرن و میمون آفریقایی که در حدود شش تا هفت میلیون سال پیش زندگی می کرد ، را پیدا کنند .

تغییرات ایجاد شده در شانه های اجداد انسان در طول زمان منعکس کننده کاهش عادت بالا رفتن از درخت و افزایش استفاده از ابزارها را نشان می دهد . این عادت استفاده از ابزارها باعث شده تا پرتاب اشیا با سرعت و دقت بیشتری انجام شود .

ناتان یانگ در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با این استخوان های کتف می گوید : « تیغه های کتف انسان نسبت به تیغه های کتف دیگر میمون ها عجیب تر است در حالی که انسان از آنها جدا شده است. در ابتدا این تیغه ها مشابه بودند و در مسیرهای دیگر جدا شده و باعث شده تا نسبت به همه آن ها از تفاوت هایی بسیاری برخوردار شوند. به طور مثال ، استخوان های کتف گونه ای از اجداد انسان به نام آسترالوپیتسکوس آفارانسیس (Australopithecus afarensis) که در حدود  3 میلیون و 850 هزار سال  تا 9 میلیون و 950 هزار سال پیش زندگی می کردند ، نشان می دهند که کاربران ابزار که بر دو پا حرکت می کردند ، هنوز با استفاده از شانه هایشان مانند میمون ها از درخت بالا می رفتند . اما شکل فسیل های کتف آسترالوپیتسکوس سدیبا (Australopithecus sediba) که در حدود یک میلیون و 900 هزار  سال پیش می زیستند ، نشان می دهد که این فسیل ها به استخوان کتف انسان بیشتر شباهت دارند تا به استخوان کتف میمون .

یانگ در نهایت در توضیح نتیجه گیری این بررسی ها اظهار داشت: « مطالعات ما نشان می دهند که ساده ترین توضیح در انسان های نخستین این است که جد انسان بسیار به شامپانزه و یا گوریل شباهت دارد . یا حداقل می توان این شباهت را در کتف های آن ها مشاهده کرد. »

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا