درمان بی اختیاری ادرار استرسی با استفاده از سلول های بنیادی

مسوول گروه تحقیقاتی کلیه پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان گفت:بدنبال موفقیت در مرحله اول درمان بیماری بی اختیاری ادراری، مشغول انجام کارآزمایی بالینی مرحله دوم پیوند سلولهای بنیادی بر تعدادی بیشتری از زنان مبتلا به بی اختیاری ادرار استرسی هستیم.

رضا مقدسعلی درگفت و گو با ایرنا افزود:با انجام کارآزمایی بالینی مرحله اول و پیوند سلول های بنیادی مشتق از عضله (Muscle derived cells: MDCs) به 10 بیمار زن مبتلا به بیماری بی اختیاری ادرار، توانستیم نتایج خوبی بدست آوریم.
وی با اشاره به اینکه در مرحله اول هیچگونه عوارضی مشاهده نشده است، افزود: در مرحله دوم 20 بیمار پیوند سلولی را دریافت کرده اند و درحال پیگیری نتایج بالینی آنها هستیم .
مقدسعلی اظهار کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده به نظر می رسد تزریق سلولهای بنیادی در درمان بی اختیاری استرسی ادراری روشی کاملاً موثر و ایمن بوده و می تواند انقلابی در روش های کم تهاجمی ایجاد کند.
وی اظهار کرد:با تکنیک جدید علاوه بر اثر حجم دهندگی این سلول ها می توان از پتانسیل آنها برای ترمیم و تمایز بافتی استفاده کرد بطوریکه حفظ مورفولوژی طبیعی و عملکرد مجاری ادراری امکانپذیر شده است.
مسوول گروه تحقیقاتی کلیه پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه بیش از 200 میلیون نفر از جمعیت جهان از بی اختیاری ادرار رنج می برند، اظهار کرد:علت اصلی آن اختلال در عضلات حمایت کننده مجاری ادراری است. 
وی افزود: بی اختیاری ادرار اغلب در زنان میانسال دیده می شود و در صورت عدم درمان می تواند سبب تاثیرات منفی روحی – روانی و انزوای اجتماعی در فرد مبتلا و نیز تحمیل هزینه های اقتصادی بر جامعه شود. 
مقدسعلی، شایعترین نوع بی اختیاری ادرار را نوع استرسی دانست و گفت:درمان دارویی تاثیر چندانی در درمان بیماری بی اختیاری ادرار استرسی ندارد و تزریق مواد حجم دهنده علیرغم تهاجم کم با عوارض همراه بوده و در تکنیک های جراحی بی اختیاری نیز علاوه بر عوارض در 1.2 تا 1.3 موارد با شکست مواجه می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا