مواد شیمیائی لوازم آرایشی نابودگر اکوسیستم دریایی

با توجه به این مساله که محصولات آرایشی حاوی مجموعه ای از مواد شیمیایی هستند، محققان دانشگاه پلیموت (Plymouth University) انگلستان به مطالعه و بررسی اثر زیان آور آن ها بر محیط زیست دریایی پرداختند .

محصولات آرایشی و بهداشتی که یکی از لوازم مورد استفاده روزانه افراد محسوب می شود ، حاوی مواد شیمیایی تغییر پذیر هستند که می تواند برای محیط زیست دریایی مضر باشد. یکی از مواد شیمیایی به کار رفته در این مواد آرایشی میکروبیدها هستند.

لازم به توضیح است که میکروبیدها (Microbeads)، میکروسفرهای پلی اتیلن هستند که به طور گسترده در لوازم آرایشی به عنوان عوامل لایه بردار و در محصولات مراقبت شخصی همچون خمیر دندان و تحقیقات زیست پزشکی و علوم بهداشتی، تکنیک میکروسکوپ و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. این مواد پس از استفاده با شستشو وارد آب های فاضلاب و رودخانه ها و از آن طریق در نهایت وارد اقیانوس ها می شوند .

با توجه به بررسی های انجام شده ، محققان تخمین می زنند که هر ساله تنها از طریق بریتانیا 80 تن زباله های میکروپلاستیک غیر ضروری وارد دریاها می شود. بر اساس گزارش های منتشر شده، در بریتانیا 80 بازار فروش مواد تمییز کننده صورت وجود دارد که محصولاتشان از مواد پلاستیکی تهیه می شود. مقدار میکروپلاستیکی که در این مواد آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد یک منبع بزرگی از آلودگی برای دریاها محسوب می شود.

محققان تاکید کردند که می توان به جای مواد شیمیایی میکروپلاستیک ، مواد لایه بردار طبیعی در محصولات آرایشی و بهداشتی همچون پاک کننده های دست، صابون ها ، خمیر دندان ها ، کف های اصلاح ، حباب های حمام ، کرم های ضد آفتاب و شامپوها را مورد استفاده قرار داد .

پروفسور ریچارد تامپسون (Richard Thompson) متخصص محیط زیست دریایی در رابطه با اثر این مواد بر حیات موجودات دریایی می گوید که این محصولات با میلیون ها ذرات میکرو پلاستیک منجر به آلودگی اقیانوس ها و دریاها می شوند. در نهایت به عنوان نتیجه این میکروپلاستیک ها به طور مستقیم و غیر مستقیم اثر زیان آوری بر موجودات دریایی دارند که در گزارش های منتشر شده هفتصد گونه مختلف دریایی در محیط طبیعی با این مواد برخورد داشته اند و اثر سوء آن ها را تجربه کرده اند .