بازسازی ارتباطات اجتماعی انسان های دوران نوسنگی

باستان شناسان دانشگاه ادینبورگ (University of Edinburgh) اسکاتلند ، بررسی ها و مطالعات خود را  روی سایت Prastio Mesorotsos آغاز کردند تا از این طریق بتوانند به بازسازی ارتباطات اجتماعی انسان های دوران نوسنگی بپردازند .

لازم به توضیح است که سایت Prastio Mesorotsos یک سایت دوره نوسنگی متعلق به نه هزار سال پیش است که در آن یک تنور سنگی وجود دارد . این باستان شناسان بیش از سه سال به کاوش سایت مذکور پرداخته و در آن یک گودال سنگی بزرگ را به عمق سه فوت (91.44 سانتی متر) و قطر دهانه هشت فوت (2 متر و 43 سانتی متر) مورد بررسی دقیق قرار دادند . آن ها با توجه به نتایج تحقیقاتشان، معتقد هستند که این گودال یک تنور باستانی است .   

اندرو مک کارتی (Andrew McCarthy) سرپرست این تیم حفاری اعتقاد دارد که اندازه بزرگ این تنور نشان می دهد که نمی تواند این تنور برای پخت و پز عادی انسان دوره نوسنگی مورد استفاده قرار گرفته باشد. قابل توجه است که پیش از آغاز این دوره حفاری در تابستان سال جاری، یک گودال با ابعاد مشابه در نزدیکی یک رستوران محلی پیدا شده که سنگ های به کار رفته در آن نیز همانند سنگ های این تنور دوره نوسنگی است.

پژوهشگران و باستان شناسان طی یک فرآیند بسیار پر زحمت و دشوار و با بهره گیری از تکنولوژی ها و امکانات مشابه دوران نوسنگی موفق به تهیه غذا برای دویست نفر در این تنور شدند لازم به توضیح است برای تهیه این میزان از غذا از گوشت بز و گراز استفاده شد .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا