زیباترین دوچرخه‌های سال 2015

برای مثال دولتمردان فرانسوی در حال کار روی طرحی هستند تا شهر مملو از خودروی پاریس را تا سال 2020 به پایتخت دوچرخه‌سواری جهان تبدیل کنند.با افزایش محبوبیت دوچرخه سواری، محصولات بیشتری در این زمینه تولید و قدرت انتخاب هم بیشتر شده است. هر سال دوچرخه سواران شاهد ورود ده ها نمونه دوچرخه جدید به دنیای مورد علاقه شان هستند؛ از دوچرخه های ساحلی گرفته تا دوچرخه هایی با بدنه کامپوزیت و پدال های الکتریکی که قیمت برخی از آنها از قیمت یک خودرو هم بیشتر است. در ادامه با محبوب ترین دوچرخه ها آشنا خواهید شد؛ از دوچرخه تیتانیومی که قابل تا شدن است و اندازه اش برابر با یکی از چرخ هایش می شود گرفته تا دوچرخه ای که خودتان می توانید آن را با بامبو بسازید و بودجه اش را کیک استارتر تامین کرده است. همچنین با دوچرخه باری چهارچرخ خوابیده ای که جایگزین کامیون های دیزلی در شهرهای اروپا شده است، آشنا خواهید شد.

ووبی، دوچرخه چوبی (WooBi)

در عصری که فناوری همواره در حال تکامل است کار روی یک دوچرخه چوبی بازگشتی به سنت و سادگی و ایجاد رابطه نزدیک بین یک فرد و یک شی ء در جهت مفهوم ناب لذت بردن است. ووبی با ادغام مفهوم چوب و دوچرخه متولد شده است. خاستگاه این دوچرخه کشور ایتالیاست. دوچرخه های چوبی اکنون به مد روز تبدیل شده اند و طیف گسترده ای را شامل می شوند. این طیف شامل دوچرخه های تعادلی (دوچرخه هایی مختص کودکان برای یادگیری حفظ تعادل که رکاب ندارد) 90 دلاری ساخته شده از تخته سه لا تا دوچرخه های هنری 70 هزار دلاری ساخته شده از چوب راش مخصوصی است که با بخار خم شده اند. ویژگی چوب به کار رفته در تنه و دو شاخ باعث افزایش مقاومت و ضربه گیری دوچرخه شده و احساس راحتی و رفاه به کاربر می دهد. از نظر کارکرد، زیبایی و سازگاری با محیط زیست به واسطه استفاده از مواد تجدیدپذیر و قابل بازیافت، این دوچرخه مناسب زندگی شهری است و هیجان را وارد زندگی کاربران می کند. قطعات تنه و دو شاخ جلوی این دوچرخه ساده و کمینه گرا از چوب سخت ساخته شده است. به جای زنجیر چرخ های سنتی از یک زنجیر مخصوص کربنی بدون نیاز به گریس یا روغن استفاده شده است. خریداران هنگام خرید می توانند نوع چوب به کار رفته شامل چوب گردو، درخت زبان گنجشک، چوب بلسان بنفش (نوعی اقاقیا)، درخت wenge و دیگر انواع را از داخل فهرست انتخاب کنند. بعلاوه رنگ چرم زین، دستگیره ها و رنگ طوقه چرخ هم در اینجا انتخاب می شود. نمونه ارائه شده در نمایشگاه میلان دیزاین ویک با رینگ های سبز از ترکیب رنگ بسیار مناسب و چشم نوازی برخوردار بود. قیمت پیشنهادی این دوچرخه 7700 دلار (حدود 26 میلیون تومان) است.

آدیتی، نیم دوچرخه شماره 2

این دوچرخه را یک تیم آمریکایی طراحی کرده اند و نسخه جدید نیم دوچرخه یا همان هاف بایک است. نیم دوچرخه اصلی یک بخش هوشمندانه از راه حل های مرتبط با تحرک شهری بود. تغییرات ایجاد شده بعدی به نفع این نسخه قدیمی شد. این تغییر به لطف جایگزینی یک دستگیره تپانچه ای شکل قابل توجه با دستگیره سنتی قبلی و با کمی سلیقه به وجود آمد. این وسیله یک طراحی ساده برای گشتن در اطراف شهرهای معاصر است. موضوعی که در نسخه جدید نیم دوچرخه فراموش نشده، چهره قسمت اصلی و ارزشمند آن یعنی راندن دوچرخه به حالت ایستاده و خصوصیات مکانیکی مخصوص به این حالت است. چرخ جلو به یک قاب آلومینیومی متصل شده و نیروی محرکه وسیله را تامین می کند و دو چرخ کوچک در عقب کار هدایت وسیله را به عهده دارند. دسته بلند دوچرخه که از جنس تخته سه لاست قابلیت تا شدن دارد و حمل و نقل دوچرخه را در داخل وسایل نقلیه عمومی راحت تر می کند. به این ترتیب صاحب دوچرخه براحتی می تواند همراه دوچرخه خود یک صندلی برای نشستن پیدا کند. به گفته طراحان نتیجه طراحی مجدد نسخه قدیمی نیم دوچرخه وسیله نقلیه ای شده است که تعادل را بیش از پیش برای کاربر به ارمغان آورده است. ابعاد این دوچرخه 110×40×100 سانتی متر و وزن آن 2 / 8 کیلوگرم است. قیمت آن 599 دلار (حدود دو میلیون تومان) اعلام شده است.

هلیکس، دوچرخه تاشدنی

این دوچرخه که قابلیت تا شدن دارد را متخصصان کانادایی طراحی کرده و ساخته اند. نام این دوچرخه که اکنون در خیابان های کانادا تردد می کند همنام یکی از محصولات خط تولید همین کارخانه دوچرخه سازی واقع در تورنتو است. این محصول در شهرهای شلوغ امروزی آن قدر جذاب است که نمی تواند نادیده گرفته شود. این جذابیت زمانی آشکار می شود که شما ترفندهای به کار گرفته شده در این دوچرخه را برای تا شدنش تماشا کنید. با چند حرکت سریع و کشیدن چند قطعه، پیچاندن دکمه های دوچرخه و قفل کردن آنها به هم، دوچرخه از حالت سواری به قابل حمل تبدیل می شود. بزرگ ترین و جسورانه ترین ادعای شرکت سازنده این است که اندازه کل دوچرخه پس از تا شدن به اندازه یکی از چرخ هایش تقلیل می یابد که شاید کمی اغراق آمیز به نظر برسد. به هر حال ابعاد این دوچرخه پس از تا شدن به 22×63×58 سانتی متر خواهد رسید.

به لطف استفاده از تنه ساده و دست ساز دوچرخه که از تیتانیوم ساخته شده، وزن کل دوچرخه چیزی حدود 9.5 کیلوگرم خواهد بود. این دوچرخه در مقایسه با دیگر دوچرخه های تاشوی کنونی سبک تر، کوچک تر و مقاوم تر بوده و کاربری آن آسان است. ضمن این که مراحل بستن و باز کردن آن نیز بسیار ساده است. قرار بود هلیکس با راه اندازی یک کمپین کیک استارتر بودجه لازم برای تولید را تامین کند.

طبق برنامه پیش بینی شده عرضه این دوچرخه به بازار بزودی آغاز خواهد شد و بسته به مشخصات و خصوصیات به کار گرفته شده قیمت دوچرخه هلیکس بین 1300 تا 1700 دلار (از چهار میلیون و 400 هزار تومان تا پنج میلیون و 800 هزار تومان) خواهد بود.

بامبو بی (Bamboo Bee) دوچرخه ای از جنس بامبو

بامبو یک گیاه نی مانند است که بسیار سریع رشد می کند. تلاش های قبلی برای به کارگیری بامبو در ساخت دوچرخه به تولید یک وسیله زمخت و سنگین رزینی تبدیل شده بود. شرکت سنگاپوری بامبو بی (Bamboo Bee) موفق به تولید لوله های صاف و جمع و جوری در کنار هم شده است که در کنار هم یک دوچرخه زیبا و ظریف را تشکیل می دهند. این شرکت قطعات تشکیل دهنده دوچرخه را به مقصد مورد نظر که همان محل زندگی مشتری یا مغازه های محلی است حمل می کند تا مونتاژ نهایی همان جا انجام شود. قیمت اولیه بین 1499 تا 3399 دلار (حدود پنج میلیون تا 5 / 11 میلیون تومان) اعلام شده است.

فورد MoDe:Pro، دوچرخه شهری

در تمام صحبت های مربوط به بحث بهینه سازی، جریان ترافیک در هسته های متراکم شهری، پارک کردن خودروها در اسرع وقت و در زمان هایی که دیگر به آنها خیلی نیاز نیست و ادامه مسیر شهری با دوچرخه، از ایده های مطرح شده برای جلوگیری از ایجاد ترافیک های سنگین در چهارراه ها و تقاطع های بزرگ شهری است. شرکت فورد با در پیش گرفتن این ایده، دوچرخه ای تاشو موسوم به MoDe:Pro طراحی کرده است. یک دوچرخه الکتریکی حرفه ای برای استفاده توسط پیک ها، متخصصان برق و کالا و سرویس های خدماتی تحویل به مشتری. این افراد پس از پارک کردن ون های فورد که رانندگی با آنها در ترافیک سخت است، دوچرخه مذکور را برمی دارند و به مسیر خود ادامه می دهند.در این دوچرخه تشخیص جهت برای رسیدن به مقصد از پیش انتخاب شده از طریق صفحه نمایش گوشی هوشمند به راننده اعلام نمی شود بلکه این کار از طریق ارسال یک بازخورد لمسی هدایت شده روی دسته دوچرخه انجام می شود. ایجاد لرزش روی دسته چپ یا راست به دوچرخه سوار نشان می دهد در تقاطع ها به سمت چپ یا راست بپیچد.

اسپید مکس WHR، رکورددار سرعت

این دوچرخه مسابقه ای را متخصصان آلمانی طراحی کرده اند. دوچرخه ای که در مسابقات بتواند یک مسیر ولودروم (مسابقات دوچرخه سواری رشته های سرعت ـ مسابقات پیست) را در طول یک ساعت و بدون توقف بچرخد، در حالی که سرعت متوسط حرکت در این مدت نزدیک به 53 کیلومتر در ساعت باشد، یک رکورد جهانی محسوب می شود. به گفته شرکت کانیون، برای رسیدن به چنین سرعتی به توان خروجی 400 وات نیاز است که90 درصد آن غلبه بر مقاومت هواست و اسپید مکس برای غلبه بر آن بخوبی طراحی و تجهیز شده است.

لوله های به کار رفته در تنه و سطح مقطع کمینه قسمت جلو، به منظور کاهش مقاومت هوا طراحی شده اند. این به معنای یک سطح بسیار صاف تر نسبت به نمونه های عادی اسپید مکس است که هیچ شکی برای رسیدن این دوچرخه به مقاصد طراحی باقی نمی گذارد. شرکت آلمانی کانیون، سازنده این دوچرخه برای شکستن رکورد قبلی و ثبت یک رکورد جدید با محصول ابداعی خود از الکس داوست است. دوچرخه سوار انگلیسی در دوازدهم اردیبهشت امسال درخواست کرد با این دوچرخه جدید رکاب بزند. دستاورد ناشی از این آزمایش باعث شد هم نام دوچرخه سوار و هم نام دوچرخه جدید در صدر اخبار مربوط به دوچرخه سواری قرار گیرد. لوازم و تجهیزات مورد استفاده داوست در این رکوردگیری، اقتباس بهینه سازی شده از دوچرخه جاده ای اسپید مکس کانیون بود تا بتواند حداکثر بهره آیرودینامیکی را در طول رکاب زدن ببرد. اسپید مکس WHR به گونه ای طراحی شده تا تماشاچیان مسابقات بیشتر به هیجان بیایند. شاید تصویر بالا بتواند ضمن ارائه یک نیمرخ لاغر از این دوچرخه به بهترین وجه ممکن منعکس کننده تلاش های شرکت کانیون در ارائه محصولی متفاوت باشد.

زپلین عصر جدید، دوچرخه شبه خودرو

به گزارش جام جم آنلاین،زپلین عصر جدید یک خودروی رکابی است. این محصول سبز به رغم مزایای خود شاید هنوز در بخش تجاری برنده نشده؛ اما به لحاظ مطلوبیت و برانگیختن اشتیاق یک برنده واقعی است. این خودرو چشم انداز زیبایی از آینده حمل و نقل بدون بنزین را به تصویر می کشد و در نمایشگاه اتومبیل دیترویت 2015 در کانون توجه قرار گرفت. در این نمایشگاه دو وسیله چهارچرخ که بظاهر شبیه خودرو بودند، اما در واقع دوچرخه بوده و با نیروی رکاب و پدال به حرکت درمی آمدند به نمایش گذاشته شده بود. یکی از آنها به نام زپلین شبیه یک حباب تخم مرغی بود. شکل آیرودینامیک آن تا حد امکان مقاومت هوا را هنگام حرکت کمتر می کند. این خودرو شاید اقتباسی از خودروی دیماکسیون است که ریچارد باک مینیستر فولر، طراح آمریکایی در دهه 30 میلادی ساخته بود.

داخل زپلین دو نفر می نشینند و همزمان با هم شروع به رکاب زدن می کنند و به این ترتیب نیروی لازم برای حرکت دوچرخه ایجاد می شود. علاوه بر نیروی پدال، خودرو قادر است از نیروی الکتریکی برای حرکت استفاده کند و تا 40 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. در پشت صندلی های دو نفر هم فضای زیادی برای ذخیره سازی و جادادن وسایل لازم است و برای انجام کارهای محوله در سطح شهر بسیار کامل به نظر می رسد. قیمت این وسیله آمریکایی هنوز مشخص نشده است.

بی سیسلتو، دوچرخه عجیب و غریب

اس پی ای (SPA) نامی معتبر در صنعت طراحی و تولید خودروست که قدمت آن به سال 1906 بازمی گردد. بی سیسلتو محصول چشمگیر این کارخانه ایتالیایی است. این دوچرخه الهام گرفته از وسیله ای موسوم به cafà است که در زمان های دور طراحی شده است، اما توجه داشته باشید این دوچرخه هیبریدی پدالی ـ الکتریکی بوده و با فناوری قرن بیست و یکم، ازجمله یک قاب کامپوزیت کربنی براق که وزن دوچرخه را به 23 کیلوگرم رسانده ساخته شده است. باتری دوچرخه در لوله زیر قاب قرار دارد. یک صفحه نمایش ال ای دی در جلو، سرعت دوچرخه و میزان شارژ باتری را نشان می دهد. تحت نیروی محرکه الکتریکی، حداکثر سرعت بی سیسلتو به 45 کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

شرکت سازنده ادعا می کند با یک بار شارژ باتری می توان 45 کیلومتر را پیمود که البته این عدد به صورت ترکیبی و با کمک دوچرخه سوار (پدالی و الکتریکی) به 120 کیلومتر خواهد رسید. باتری را می توان از طریق اتصال به پریز برق خانگی شارژ کرد و در طول پنج ساعت کاملا شارژ می شود. البته مانند دیگر دوچرخه های زیبای ایتالیایی، این دوچرخه بسیار شیک قیمت پایینی نخواهد داشت. اواخر امسال که این دوچرخه به بازار عرضه می شود قیمت آن تقریبا به اندازه خودروی فیات پاندا، چیزی حدود 11 هزار دلار (نزدیک به 38 میلیون تومان) خواهد بود.

ولو آرمادیلو، دوچرخه باری

دوچرخه های باری معمولی یک وسیله دوچرخ یا سه چرخ هستند که معمولا محل نشستن آن به شکل سنتی یک صندلی قائم رو به بالاست. فضای نشیمن آن یک جای تنگ در دماغه دوچرخه یا در امتداد انتهای آن است، اما ولو آرمادیلو یک دوچرخه باری معمولی و سنتی نیست. این چهار چرخ یک باربر هیبریدی پدالی ـ الکتریکی مجهز به سیستم تعلیق است که محل نشستن راننده یک صندلی مخصوص با پشتی به صورت نیمه درازکش بوده که در جلو قرار گرفته و جعبه محل قرار گرفتن کالا هم به حجم تقریبا 11 مترمکعب در پشت سر راننده قرار دارد. این چهار چرخ گزینه بسیار مناسبی است که به عنوان جایگزینی کارآمد برای خودروهای ون مخصوص حمل در مراکز شهری محسوب می شود. اکنون پست اکسپرس هلند برای تحویل محموله هایش در شهر دوچ آلمیره از یک نمونه کوبی سایکل (Cubicycle) استفاده می کند. شرکت سوئدی ولو (Velove) به عنوان سازنده این دوچرخه اعلام کرده است آرمادیلو به طور متوسط هر روز می تواند 125 کیلو بسته یا بارهای تحویلی را در مسافتی بیش از 50 کیلومتر جابه جا کند و تحویل مشتریانش دهد. در حال حاضر نمونه ساخته شده آرمادیلو به صورت نمونه اولیه است، اما هدف اولیه کارخانه سوئدی، راه اندازی خط تولید این دوچرخه در سال 2016 است. قیمت این وسیله هنوز مشخص نشده است.

آرمادیلو در میان تمام دوچرخه های حمل و نقل الکتریکی مانند Urban Arrow و X42 که تاکنون دیده ایم به عنوان یک دوچرخه پدالی ـ الکتریکی بیشترین قابلیت و سازگاری را دارد. پروژه ولو آرمادیلو در سوئد متولد شد؛ جایی که در آن پیک های دوچرخه سوار فقط مدارک و اسناد را تحویل مشتریان نمی دهند، بلکه در سراسر شهرهایی مانند استکهلم و گوتنبرگ این پیک ها لوازمی بزرگ تر مانند مبل و ماشین لباسشویی را هم به در منازل می رسانند. این دوچرخه دارای جنبه های مثبتی به لحاظ سرگرمی و ارگونومی است و به گونه ای طراحی شده تا علاوه بر سریع بودن و جلوگیری از ایجاد ترافیک، کمترین خستگی را پس از یک روز کاری به شما تحمیل کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا