سردرد؛ هفتمین اختلال ناتوان کننده انسان

 دکتر مجید غفارپور در نشست خبری چهارمین کنگره بین‌المللی سردرد، با اشاره به شیوع 8 تا 10 درصدی میگرن در کشور، گفت: سردرد جزء اختلالات شایع دنیا است و با توجه به شیوع بالای آن جزو مهم‌ترین مسائل پزشکی است. از هر 100 نفر مرد ، شش تا هفت نفر و از 100 نفر زن 15 نفر دچار سردرد‌های میگرنی هستند. برخی سردرد‌ها اگر به موقع درمان نشوند عوارض جبران ناپذیری خواهند داشت. بروز سردرد در افراد ممکن است باعث بروز عوارض جسمی و روحی و همچنین اقتصادی شود.

وی درباره علایم شروع میگرن در افراد گفت: شروع میگرن تدریجی است . ممکن است با علایم مقدماتی همراه باشد. علایم مقدماتی آن روز‌ها و ساعت‌ها قبل از شروع سردرد رخ می‌دهند و به آنها علایم ابتدایی می‌گویند. خلق فرد تغییر می‌کند، گاهی به غذاهای خاصی تمایل پیدا می‌کنند و حجم ادرار نیز تغییر پیدا می‌کنند. مرکز همه این تغییرات نیز هیپوتالاموس است.

غفارپور ادامه داد: برخی علایم نیز دقیقه‌هایی قبل از میگرن ایجاد می‌شوند و درطول نیم تا یک ساعت به حداکثر خود می‌رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران شایع‌ترین سن شروع میگرن را نوجوانی اعلام کرد و افزود: 99 درصد افراد در طول زندگی خود حتما یک بار سردرد را تجربه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، درادامه، دکتر سید محمد حسن پاک نژاد، متخصص مغز واعصاب و عضو گروه اجرایی و علمی این کنگره، دراین نشست گفت: 90 درصد سردردها ترکیبی از میگرن و موارد تنشی است. سردرد‌ها که گاهی به عنوان بیماری و گاهی نشانه‌ای از یک بیماری شناخته می‌شوند از لحاظ روز‌هایی که فرد را از کار محروم می‌کنند، هفتمین علت ناتوان کننده انسان شناخته شده‌اند.

وی ادامه داد: 90 درصد بیمارانی که به میگرن و سردر‌دهای تنشی دچار می‌شوند، زمینه‌ای از افسردگی و اضطراب دارند. در درمان سردرد، زمینه‌های بروز آن نیز باید به صورت چند تخصصی مورد درمان قرار گیرد.

پاک‌نژاد همچنین درباره تصورات نادرستی که درباره مصرف مسکن بیش‌تر برای درمان سردرد وجود دارد، گفت: تصور عمومی این است که درمان سردرد یعنی مصرف مسکن. اگر مسکن‌ها بیش از حد مصرف شوند ، خودشان می‌توانند جزیی از عوامل تشدید کننده آن محسوب شوند. امروز دیگرنمی‌شود گفت که درمانی برای میگرن وجود ندارد و بیمار باید تا آخر عمرآن را تحمل کند. درحال حاضر نیز برای همه انواع سردرد، حتی میگرن‌ نیز درمان وجود دارد.

چهارمین کنگره بین المللی سردرد، 25 تا 27 شهریورماه سال جاری در هتل المپیک تهران ، توسط انجمن بین المللی سردرد برگزار می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا