حفظ اکوسیستم‌های زیرِ زمین هم ضروری است

 کرم‌ها،‌ حشرات و باکتری‌ها ممکن است همچون شیرهای جنگل، برندگان جایزه نوبل و دیگر تحسین شوندگان روی زمین جالب و جذاب نباشند اما مطالعات جدید نشان می‌د‌هد جهان زیر زمین، نقش حیاتی در ذخیره کربن و تامین مواد مغذی خاک ایفا می‌کند.

تنوع زیستی در زیر زمین، چندان قابل دید و بررسی نیست اما در یک مشت خاک می‌توان جانداران بیشتری را نسبت به تمامی مهره‌داران روی زمین پیدا کرد.

«آیمی کلاسن»، یکی از کارشناسان این مطالعه از مرکز کلان بوم‌شناسی، ‌تکامل و آب و هوا در دانمارک گفت: لازم است به این نوع از موجودات توجه بیشتری داشته باشیم تا درک بهتری از این اکوسیستم‌ها بدست آوریم.

در این بررسی آمده است تنوع زیستی خاک 32 درصد از تنوع مشاهده شده در کارکردهای اکوسیستم را شامل می‌شود در حالیکه تنوع زیستی گیاهی 42 درصد را دربرمی‌گیرد.

به گزارش ایسنا، اکوسیستم‌ها چندین کارکرد دارند که تمامی آن‌ها حائز اهمیت هستند. آن‌ها کربن را در خاک و زیست توده که کاربرد گسترده‌ای برای تغییرات آب و هوایی دارد، ذخیره می‌کنند. همچنین مواد مغذی متفاوتی را که بر نواحی طبیعی تاثیر دارند، منتشر می‌کنند. بنابراین لازم است به عملکردهای متعدد اکوسیستم‌ها،‌ چگونگی کنترل آن‌ها و نیز به نحوه تغییراتشان توام با تغییرات جوی توجه شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا