کنفرانس بین‌المللی آب و جامعه برگزار شد

سازماندهی این کنفرانس از سوی موسسه فناوری وسکس (WIT) و با حمایت دو مجله بین‌المللی Sustainable Development and Planning و  Design and Nature with Ecodynamicsانجام شد. دو کنفرانس قبلی آب و جامعه در سال‌های 2011 و 2013 به ترتیب در لاس‌وگاس آمریکا و نیوفارست انگلیس برگزار شده بودند.

مدیریت منابع آب، آب به عنوان یک حق انسانی، کیفیت آب، آلودگی منابع آب، آب، بهداشت و سلامت، آب و مدیریت بلایای طبیعی، تقاضای آب در آینده، آبیاری و بیابان‌زایی، محورهای اصلی سومین کنفرانس را تشکیل می‌دادند.

پژوهشگران، محققان و کارشناسانی از سراسر جهان در طی سه روز برگزاری این کنفرانس درخصوص مسائلی از جمله: نیاز فراینده به آب با توجه به افزایش جمعیت جهان، کاربران عمده آب در بخش کشاورزی و صنعت، روش‌های مقابله با آلودگی منابع آب، افزایش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی، سیستم‌های گرانقیمت آب شیرین‌کن برای پاسخگویی به نیاز تأمین آب شرب در مناطق خشک، بهینه‌سازی استفاده از آب و بازیافت فاضلاب کشاورزی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

پروفسور کارلوس بربیا از موسسه فناوری وسکس در مراسم افتتاحیه، به تلاش‌های صورت گرفته و مقالات ارائه شده از سوی کارشناسان این موسسه طی سه دهه گذشته، پنج مجله بین‌المللی این مرکز، لزوم توسعه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های ساحلی، نیروی دریایی، هوافضا، خودرو و سایر حوزه‌های علمی و مهندسی، برنامه‌های کنفرانس جاری اشاره کرد.

بربیا همچنین از نامزد شدن این موسسه برای دریافت هفتمین جایزه بین‌المللی شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز در حوزه تحقیقات آب (PSIPW2016) خبر داد.

سخنران اصلی کنفرانس، پروفسور پائولو کانلاس د کاسترو از دانشگاه ماکائو چین بود که به سیر تکاملی قانون بین‌المللی آب، معاهدات جدید در بخش آب، افزایش تعداد منازعات بر سر آب در دادگاه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد.

به گفته پروفسور کانلاس، باتوجه به ناکارآمدی مدل‌های قدیمی، نیاز به توسعه مدل‌های جدید سازگار با محیط زیست، تصویب قوانین بین‌المللی جدید در حوزه آب با هدف حفاظت از محیط زیست و اکوسیستم‌ها، توسعه پایدار، کیفیت آب و کنترل آلودگی بشدت احساس می‌شود؛ قوانین جدید باید منطبق با چالش‌های آینده در حوزه آب بوده و بتوانند به حل اختلافات حق آب در دادگاه‌های بین‌المللی کمک کنند.

دو سخنران مدعو دیگر این کنفرانس، استفن مکا از پروویدنس کالج آمریکا با موضوع:

Microfranchising rural sanitation: a sustainable development model for a scale-up of a sustainable technology

و ناگاهیسا هیرایاما از موسسه ملی مطالعات زیست محیطی ژاپن با موضوع:

Crisis communication in water utilities with controllability of customers during emergency response
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا