سیستان و بلوچستان در اجرای پروژه منارید موفقیت قابل قبولی نداشته است

شناسایی و رفع خلاء ها و موانع قانونی و ساختاری موجود در مدیریت یکپارچه منابع طبیعی هم راستا با سیاست ها و اولویت های صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی در چهار زمینه جلوگیری از تخریب سرزمین، حفاظت از تنوع زیستی، تعدیل اثرات تغییر اقلیم و مدیریت آبهای بین المللی از طریق توسعه و تقویت سطح دانش و آگاهی کارشناسان و بهره برداران محلی، ظرفیت سازی و توانمندسازی برای تحقق انسجام سازمانی از مهمترین اهداف اجرای طرح بین المللی منارید است.
علیرضا سروری نژاد روز چهارشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی- مشورتی خبرنگاری در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست، اشتراک و انتقال دانش در زاهدان در گفت وگو با ایرنا افزود: در استان های پایلوت این پروژه همچون استان کرمانشاه فعالیت ها از محدوده مشخص شده به مراتب فراتر رفته اما در سیستان و بلوچستان هنوز به دلیل کم کاری مسوولان متاسفانه این پروژه حتی در محدوده در نظر گرفته شده انجام نشده است.
وی با تاکید بر فراهم بودن شرایط لازم برای استفاده از ظرفیت های پروژه منارید در توسعه سیستان و بلوچستان گفت: باید از این ظرفیت برای رشد و توسعه استان بهره گرفت.
مدیر اجرایی پروژه بین المللی منارید در سیستان و بلوچستان بیان کرد: صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) با همکاری دفتر توسعه سازمان ملل (UNDP) از سال 2011 اجرای پروژه منارید 'تقویت و انسجام سازمانی برای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی' را در استان های سیستان و بلوچستان، یزد و کرمانشاه آغاز کرد.
وی با بیان اینکه پروژه منارید با هدف توسعه روستاها اجرا می شود گفت: شناسایی و رفع خلاء ها و موانع قانونی و ساختاری موجود در مدیریت یکپارچه منابع طبیعی هم راستا با سیاست ها و اولویت های صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی در چهار زمینه جلوگیری از تخریب سرزمین، حفاظت از تنوع زیستی، تعدیل اثرات تغییر اقلیم و مدیریت آبهای بین المللی از طریق توسعه و تقویت سطح دانش و آگاهی کارشناسان و بهره برداران محلی، ظرفیت سازی و توانمندسازی برای تحقق انسجام سازمانی از مهمترین اهداف اجرای این پروژه است.
وی تصریح کرد: این پروژه در استان از سالهای 2013-2012 در سایت شهرستان هامون با گستره 20 هزار هکتار شامل یک شهر و 20 روستا به عنوان یکی از سایت های سه گانه کشور آغاز به کار کرد.
وی با بیان اینکه تاکنون در یک شهر و سه روستای هامون این پروژه اجرا شده است گفت: تشکیل و راه اندازی صندوق برنامه ریزی و توسعه روستاهای پایلوت در قالب گروههای مردمی برای برنامه ریزی و مشارکت در تمامی فعالیت ها، برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی و پیشرفته بافندگی با ماشین بافندگی برای اشتغال خانگی 25 نفر از بانوان روستای سنچولی، راه اندازی کارگاه معیشتی قالی و گلیم بافی در روستاهای ده بلند و کیخا با مشارکت بخش خصوصی و اشتغال حدود 60 نفر از جمله اقدامات انجام شده است.
وی همچنین تجهیز و راه اندازی 10 واحد گلخانه در مجتمع معیشتی- ترویجی گل گز سایت منارید با رویکرد تولید محصولات سالم و برداشت حداقل 2 دوره محصول با همکاری صندوق برنامه و توسعه روستای کیخا و احداث استخر ذخیره آب با پوشش غیر قابل نفوذ به نام ژئودکاموند با روکش از همین جنس برای جلوگیری از تبخیر در مجتمع معیشتی- ترویجی گل گز با مشارکت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با حجم هفت میلیون لیتر به منظور تامین آب مطمئن برای 10 واحد گلخانه و دو هکتار زمین مزروعی را از دیگر فعالیت های انجام شده در این روستاها ذکر کرد.
سروری نژاد ادامه داد: راه اندازی 22 مورد پروژه معیشت خرد با مشارکت اعضای گروه توسعه و برنامه ریزی روستای ده بلند در زمینه های مختلف کشاورزی و دامپروری، توزیع 15 عدد تنور گازی با هدف جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و آبخیزداری استان، همکاری در تولید نهال گلدانی توسط مردم محلی و خرید تضمینی توسط اداره کل منابع طبیعی، تجهیز کتابخانه، ایجاد موزه مردم شناسی و اسباب بازی شهر علی اکبر با مشارکت نهاد کتابخانه های استان و راه اندازی کارگاه قالی و گلیم بافی در شهر علی اکبر با مشارکت بخش خصوصی و اداره کل تعاون روستایی استان با اشتغال 100 نفر از بانوان محلی با هدف بهبود معیشت خانوار از اقدامات این پروژه است.
مدیر اجرایی پروژه بین المللی منارید در سیستان و بلوچستان گفت: صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی(GEF) شش میلیون دلار برای اجرای این پروژه به کشور اختصاص داده و مقرر بود ایران نیز 14 میلیون دلار به این طرح اختصاص دهد.
وی اضافه کرد: تاکنون برای اجرای پروژه منارید در شهرستان هامون هشت میلیارد ریال در قالب پرداخت تسهیلات هزینه شده است.
وی اظهار داشت: پروژه منارید بدنبال ایجاد کارهای بزرگ نیست بلکه رویکرد آن در دراز مدت همراه کردن مردم در اجرای پروژه های خرد با اعتبار کم و نتیجه مطلوب است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه پروژه منارید تا سال 2017 تمدید شده است، از مسوولان دستگاههای مختلف استان خواست با استفاده از این فرصت بدست آمده برای توسعه و پیشرفت روستاهای استان استفاده و از مهاجرت روستاییان جلوگیری کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا