امید به ساخت واکسن آنفولانزا با اثر مادام العمر

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که علی رغم دریافت واکسن آنفولانزا باز هم به این بیماری دچار شده باشید. دلیل این پدیده هم این است که تنها یک ویروس نیست که عامل بیماری آنفولانزا می شود بلکه محدوده گسترده ای از ویروس ها می توانند انسان را به این بیماری مبتلا کنند.

هر ساله محققان برای ساخت واکسن های جدید مناسب برای هر فصل مجبورند یکی از ویروس های آنفولانزا را انتخاب کنند. به همین دلیل نیز ساختار دریافت واکسن آنفولانزا در بلند مدت چندان مطمئن به حساب نمی آید. برای رفع این موضوع نیز محققان به تازگی در حال کار کردن بر روی واکسنی هستند که بتواند با چند گونه ایجاد کننده آنفولانزا به طور همزمان مبارزه کند.

ایده ساخت چنین واکسنی در گذشته هم مطرح شده بود اما دانشمندان نتوانسته بودند تا در این زمینه به موفقیت های زیادی دست یابند. با این وجود فرمول جدید مورد استفاده توسط دانشمندان، به جای مورد هدف قرار دادن آن بخشی از عناصر ویروس آنفولانزا که هر ساله تغییر می کند به عناصر پایداری تکیه خواهند کرد که در طول زمان ثابت می مانند.

این روش جدید موفق شد تا در آزمایش های اولیه نتایج بسیار مناسبی را از خود برجای بگذارد. ابتدا تزریق این نمونه ساخته شده توانست تا بدن جوندگان را در برابر آنفولانزای نوع H5N1 ایمن کند. هم چنین در ادامه نیز پس از تزریق این واکسن، در میمون های مبتلا به آنفولانزای H1N1 نیز ایمنی قابل توجهی ایجاد شد.

البته تا تولید واکسنی همه جانبه برای انسان راه درازی باقی است اما این نتایج موفقیت آمیز در حیوانات قدمی بزرگی در این جهت محسوب می شود. برخی از متخصصان نیز اعتقاد دارند که در صورتی که دانشمندان موفق به ساخت نسخه نهایی از این واکسن شوند، بسیاری از بیمارهای بشر با شانس دریافت روش درمانی مشابه روبرو خواهند شد.