نابودی سلول های سرطانی با کمک عصاره شاهدانه

یک تیم تحقیقاتی از دانشمندان موسسه ملی سرطان امریکا پس از انجام بررسی ها و آزمایش های لازم بر روی عصاره شاهدانه دریافتند که این عصاره باعث از بین رفتن و نابودی سلول های سرطانی می شود .

بر اساس گزارش ارائه شده این دانشمندان ، به نظر می رسد که شاهدانه و عصاره آن در درمان علائم و نشانه های سرطان و یا عوارض جانبی روش های درمانی سرطان ها موثر باشد . علاوه بر موضوع فوق ، این عصاره ، سلول های سرطانی را در آزمایش های انجام شده در آزمایشگاه از بین برده است و می توان امیدوار بود که عصاره شاهدانه چنین اثری را در بدن انسان نیز داشته باشد .

در این پژوهش ها همچنین محققان به مطالعه و بررسی های آزمایشگاهی و پزشکی اثر انواع شاهدانه و کانابینوئیدها (cannabinoids ) روی تسکین درد ، تهوع و استفراغ ، اضطراب و از دست دادن اشتها پرداختند .

قابل ذکر است که پژوهشگران تنها به اثر عصاره شاهدانه  روی موش های آزمایشگاهی دست پیدا کردند و تاکید کردند که هنوز آزمایش ها و بررسی ها یشان برای ارائه این عصاره به عنوان دارو در مبارزه با سرطان در انسان آماده نشده است .

اگر چه موسسه تحقیقات سرطان اعلام کرده که هنوز شواهد و مدارک کافی برای مشخص شدن اثر عصاره شاهدانه بر درمان سرطان به دست نیامده است اما می توان گفت که این تحقیقات برداشت گامی بزرگی در مبارزه با بیماری سرطان محسوب می شود .

از سوی دیگر باید به این موضوع نیز توجه داشت که پژوهشگران مرکز پزشکی پاسیفیک کالیفرنیا ، سان فرانسیسکو در تحقیقات خود دریافتند که یک ماده شیمیایی به نام cannabidiol ، باعث غیر فعال شدن ژنی به نام ID-1 که به سلول های سرطانی در گسترش و پخش در بدن فرد کمک می کند ، می شود . در واقع سلول های سرطانی با کمک این ژن تمایل به تکثیر پیدا می کنند . محققان در نمونه های آزمایشگاهی خود اثر ماده شیمیایی  cannabidiol موجود در عصاره شاهدانه را بر سطح بالای ژن موجود در سلول های سرطانی بافت سرطان پستان مورد آزمایش قرار دادند . آن ها در این آزمایش دریافتند که سلول های سرطانی کاهش پیدا کرده است و در گسترش آن ها نیز کمتر حالت تهاجمی وجود دارد .