تزلزل در تصمیم گیری ریشه در مغز دارد

برخی از مردم در مراحل مختلف زندگی خود دچار مشکلی به نام عدم تصمیم گیری قاطعانه هستند . این مساله می تواند در مسائل کلان زندگی و تصمیم گیری های مهم مشاهده شده و همچنین در مسائل بی اهمیت نیز نمود داشته باشد . برای نمونه برخی از افراد حتی برای انتخاب غذائی خاص از فهرست غذاهای یک رستوران نیز دچار مشکل می شوند . مطالعات جدید نشان می دهد که این موضوع بر اثر ایجاد وقفه در ارتباط بین دو بخش مجزای مغز رخ می دهد که در فرایند تصمیم گیری و اعمال سلیقه تاثیر دارند .

در همین زمینه دکتر کریستین راف Christian Ruff متخصص مغز و اعصاب  و پژوهشگر دانشگاه زوریخ University of Zurich در کشور سوئیس اعلام کرد : " ما در پژوهش های خود کشف کردیم که ایجاد اختلال در دو بخش مختلف مغز که در فرایند تصمیم گیری و سلیقه دخالت دارند ، سبب تزلزل فرد شده و تصمیم گیری را برای افراد ، دشوار می کند . "

در این مطالعات ، دانشمندان از یک سیستم شبیه سازی متناوب جریان مغزی یا  trans cranial alternating current stimulation  که می تواند نوسانات متناوب در بخش های مختلف یک مغز را شبیه سازی و مطالعه کند ، استفاده کردند  . البته لازم به توضیح است که  شرکت کنندگان در این آزمایش از موضوع شبیه سازی شدن فرایند مغزی خود خبر نداشتند و به این ترتیب پژوهشگران به سادگی توانستند افزایش و کاهش میزان ارتباط بین بخش های مختلف مغز این افراد را مورد مطالعه قرار دهند . بخش های مورد نظر عبارتند از قشای کورتکس جلوی مغز prefrontal cortex که در پشت استخوان پیشانی قرار دارد و قشای کورتکس آهیانه parietal cortex که در بخش بالای گوش های انسان واقع شده است .

در این مرحله از شرکت کنندگان درخواست شد که بر اساس سلیقه خود و کاملا احساسی و بدون پیش داوری نسبت به انتخاب غذا اقدام کنند .پژوهشگران با بررسی جریانات مغزی و ارتباط بین دو منطقه فوق الذکر در مغز انسان دریافتند که هر گاه میزان جریان ارتباط بین این دو قسمت در مغز کاهش پیدا می کند ، تصمیم گیری و انتخاب برای فرد دشوار خواهد شد .  شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده طی آن ؛ در آخرین شماره مجله علمی journal Nature Communications  منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا