نظام مدیریت توسعه دولت الکترونیک در کشور هنوز یکپارچه نشده است

 رضا باقری اصل در گفت و گو با ایرنا، یکی از مهمترین ضعف های این حوزه را فقدان تعامل پذیری مناسب در لایه های مختلف مدیریت و فعالیت های اجرایی دانست.وی اظهار کرد:در شهریور ماه سال گذشته با حکم رییس جمهوری، دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات به عنوان مدیر پروژه دولت الکترونیک منصوب شد اما هنوز به واسطه نهادینه نشدن مدیریت یکپارچه فناوری اطلاعات و دولت الکترونیکی حرکت این حوزه شتاب کافی برای جبران عقب ماندگی ها ندارد.

وی با اشاره به اینکه هنوز لایه های دیتا، ارتباطات و مدیریت توسعه، تعامل پذیر نشده اند، اظهار کرد: برای انتقال از نسل اول دولت الکترونیک به سطح دوم آن که شامل یکپارچگی خدمات است، ضعف هایی داریم.
ساختار و مدیریت فرآیند ها در دولت به بلوغ نرسیده است
باقری اصل با اشاره به اینکه برای گرفتن برخی مجوزها 17 نوع استعلام نیاز است، بیان کرد: تقسیم کار در درون دولت به بلوغ بهره وری نرسیده و ناکارامدی در آن مشهود است.
وی یکی از مهمترین مصوبات شورای عالی فناوری اطلاعات در دولت یازدهم را تدوین فهرست عناوین خدمات دولت اعلام کرد و گفت: فهرست خدمات دولت مبتنی بر قوانین، مقررات و تکالیف دستگاه های اجرایی احصاء می شود.
باقری اصل گفت:سازمان مدیریت و برنامه ریزی که متأسفانه در دولت قبل حذف شده بود پس از آغاز دوباره فعالیت وارد این عرصه شده تا کار با سرعت مناسب به نتیجه برسد و ما هم در این موضوع مهم مشارکت جدی داریم.

آماده نبودن زیرساخت های اطلاعاتی و فقدان تعامل پذیری مهمترین عامل توسعه نیافتن دولت الکترونیک
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد: آماده نبودن زیرساخت ها یکی از مهمترین عوامل توسعه نیافتن دولت الکترونیک در ایران است.
باقری اصل با اشاره به اینکه بر اساس ماده 46قانون برنامه پنجم توسعه دستگاه ها مکلف به اتصال به شبکه ملی اطلاعات بودند،گفت: تاکنون حدود 60 درصد اتصالات با پیگیری نهادهای نظارتی و تعامل مناسب سازمان فناوری اطلاعات با شرکت مخابرات ایران و سایر اپراتور ها انجام شده است.
وی بر لزوم تامین سایر زیرساخت های این حوزه مانند اطلاعات تاکید کرد و گفت: مهمتر از زیرساخت های ارتباطی زیرساخت اطلاعاتی دولت است که به نظر می رسد علیرغم بند ب ماده 46 قانون برنامه و تمام تلاش های صورت گرفته هنوز رویکرد مناسبی برای توسعه و تکمیل پایگاه های اطلاعاتی پایه دولت الکترونیکی اتخاذ نشده است.
باقری اصل با اشاره به اینکه دستگاه ها مدیریت و تملک اطلاعات را با هم خلط کرده اند افزود: نتیجه این رویکرد عدم ارتقای کیفیت اطلاعات به دلیل فقدان رویه های تطبیق با سایر پایگاه های اطلاعات و عدم به اشتراک گذاری اطلاعات است. این موضوع پایه اساسی توسعه دولت الکترونیکی و بازآفرینی دولت است.
وی دسترسی به اینترنت پرسرعت و پهنای باند شبکه داخلی را از مهمترین امکانات برای توسعه دولت الکترونیک اعلام کرد و گفت: در ابتدای دولت یازدهم حدود 3 میلیون و 200 هزار نفر به اینترنت پرسرعت دسترسی داشتند که این مقدار به حدود 20 میلیون نفر رسیده که این عدد نشان می دهد در مدت 2 سال ظرفیت دسترسی هفت برابر شده است.
وی به اقدامات انجام شده در پهنای باند شبکه داخلی اشاره کرد و افزود: در دولت یازدهم ظرفیت پهنای باند شبکه داخلی چهار برابر شده است.

 دولت الکترونیک مناسب ترین راه برای تحقق عدالت در کشور
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات گفت: تحقق عدالت یکی از تکالیف اصلی دولت است که بهترین راهکار برای امکان محقق آن، دولت الکترونیک است.
باقری تاکید کرد: دولتمردان با استقرار دولت الکترونیک در صدد هستند تا مردم روستایی همانند شهرنشینان از خدمات دولت بهره مند شوند.
وی، ارتقاء بهره وری،چابک سازی،شفافیت، پاسخگویی و فراگیر بودن دولت از مهمترین اهداف استقرار دولت الکترونیک اعلام کرد و افزود: مفهوم دولت الکترونیک بازآفرینی دولت به وسیله فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
باقری با اشاره به اینکه اقدامات جدی برای استقرار دولت الکترونیک از حدود سال 80 در کشور آغاز شده است، بیان کرد: در این دهه با بکارگیری خدمات دستگاه ها با اتوماسیون این کار مهم آغاز شده است.
وی اظهار کرد: قانون پدیدآورندگان نرم افزار رایانه ای سال 1379 و قانون تجارت الکترونیک سال 1382 در کنار قانون برنامه پنجم توسعه که مدل توسعه دولت الکترونیک کشور را تبیین نموده به تصویب رسیده که با اینگونه قوانین موضوعات فناوری اطلاعات به صورت پررنگ تر دنبال شده است اگرچه هنوز نقش فناوری اطلاعات در مدیریت کشور همگام با اهمیت آن و به صورت یک پارچه توسط مجریان نهادینه نشده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا