تنوع درختان از جنگل در برابر آتش سوزی محافظت می کند

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات جدید نشان می دهد خشکسالی شدید می تواند رشد جنگل ها را به شدت کاهش داده و منجر به مرگ گونه های گیاهی و درختان شود.

در این شرایط، تنوع گونه های درختی می تواند مقاومت به خشکی را افزایش دهد، با این حال، این موضوع تنها به صورت منطقه ای و برای تعداد کمی از گونه های جنگلی نشان داده شده است. در حال حاضر مشخص نیست که آیا تنوع گونه ها می تواند از جنگل ها در سراسر جهان در برابر خشکسالی های شدید محافظت کند  یا خیر.

طی این مطالعه جدید، تائو وانگ و همکارانش با استفاده از داده‌ های ماهواره ‌ای جهانی و شواهدی برای تنوع گونه های بیش از ۷۰۰ هزار قطعه جنگلی، تأثیر تنوع گونه ‌های درختی را بر واکنش جنگل ‌های سراسر جهان به خشکی تخمین می ‌زنند.

طی این پژوهش مشخص شد که مقاومت به خشکی در جنگل‌ های غنی از گونه‌ ها، مانند جنگل ‌های پهن برگ مرطوب استوایی، که در آن میانگین تعداد گونه‌ های درختی در یک قطعه جنگلی ۶۵ گونه بود و در جنگل‌های فقیر از گونه ‌ها (دارای ۳ نوع درخت) مانند جنگل ‌های زریک، کمترین میزان را داشت. 

نویسندگان پیش ‌بینی می ‌کنند که تنوع گونه ‌ای بالاتر تأثیر مثبتی بر مقاومت به خشکی در ۴۴ درصد از جنگل‌ های جهانی دارد، که بیشترین تأثیر آن در جنگل‌ های خشک و مستعد خشک ‌سالی، مانند جنگل‌ های زریک یا جنگل‌ های خشک نیمه گرمسیری مشاهده می‌ شود.

این تیم همچنین مدلی را توسعه داده است که تخمین می‌ زند تبدیل مزارع جنگلی فعلی از تک‌ کشت به ترکیبی از چهار گونه می‌ تواند مقاومت به خشکی جنگل ‌های مزرعه ‌ای جهانی را تا 3.2 درصد افزایش دهد.

به گزارش سیناپرس، نویسندگان نتیجه می‌گیرند که این یافته‌ ها بر اهمیت بازگرداندن تنوع گونه‌های درختی برای کمک به جنگل‌ ها برای مقاومت در برابر خشکسالی‌های مکرر و شدید که ممکن است در نتیجه گرمایش جهانی رخ دهد، تأکید می‌ کند.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Geoscience منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا