طراحی و ثبت رمزگشایی ببر بیان رستم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، صادق سواعدی که در عرصه نوآوری و شخصیت‌های باستانی و اسطوره ای فعالیت می کند، با حمایت پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، موفق به طراحی و ثبت «رمزگشایی ببر بیان رستم» شد و سعی کرد تا لباسی را در نمایشگاه بین المللی کیش نمایش دهد که در شأن  این شخصیت تاریخی باشد. 

وی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۳ در حوزه کاسپلی به عنوان یک صنعت هنری که در خارج از کشور هم در زمینه شبیه سازی شخصیت های محبوب شامل شخصیت های «کمیک،گیم،انیمه،فیلم،کارتون» وجود دارد، شروع کرده و تمرکز خود را در حوزه شخصیت های باستانی واسطوره ای گذاشته تا این شخصیت ها را به نحو احسن نشان دهد. 

این سازنده لباس های زرهی و نمایشی به خبرنگار سیناپرس در مورد «رمزگشایی ببر بیان رستم» گفت: شخصیت «رستم دستان» اولین شخصیتی که ملکه ذهنم بود و ناخودآگاه من را به سوی خود کشاند که در زمینه لباس زرهی حدود دو سال تحقیق کردم و دریافتم که درانیمیشین وفیلم ها، شخصیت رستم آن چنان که به تصویر کشیده می‌شد، شخصیتی نبود  که در تحقیقات خود پیدا کردم.سواعدی به نتیجه تحقیقاتی خود در حوزه شخصیت رستم در قالب مقاله «رمزگشایی ببر بیان رستم» اشاره کرد و افزود: ببربیان، یک زره وتن پوش جنگی که متعلق به رستم دستان در اشعار فردوسی چندین بار یاد شده و البته در سری روایات تاریخی، زره ببربیان که در سایت ها و باورها همان ببر است و در بسیاری از تصاویر و.. همان ببر طراحی شده است.

وی ادامه داد: مساله ای  که تناقص ایجاد می کند شامل پوست ببر رستم چرا پر آوازه است، در صورتی که بیشتر جنگجویان باستانی از پوست حیوانات استفاده می کردند و چرا پوست ببر رستم در یک سری روایات عنوان شده که نه شمشیر و نه آتش بر آن کار ساز بود  که در این مبانی باید پژوهش های علمی صورت می گرفت.

این سازنده لباس های زرهی و نمایشی ادامه داد: انسان ها در طول تاریخ همیشه در جنگ ها به دنبال ساخت زره وسلاح هایی بودند تا بتوانند پیروز میدان باشند که در زمینه زره رستم دستان می توان به اصطلاح امروزی آن را «جلیقه ضد گلوله» عنوان کرد.

سواعدی اظهارکرد: ببریان، یک زره به اصطلاح امروزی شبیه به جلیقه ضدگلوله است که از یک جانور سخت پوست ساخته شده و قطعا شکل ظاهری سخت پوستان همه دارای برجستگی وپازلی است که این جانوران شاید در چندقرن پیش می زیسته و طی سال ها منقرض شده اند،اما متاسفانه تا امروز تصویر درستی از زره رستم دیده نشده است.

وی با بیان اینکه رستم دستان را به عنوان جسمی تنومند و هوشیار که در نبردهای میدانی قطعا در انتخاب وساخت زره تبحر زیادی می تواند داشته باشد و از سویی پر آوازه بودن زره رستم و ترسناک بودن آن که ویژگی ظاهری خاصی برایش ایجاد می کرده، گفت: این مساله تحقیقات من را قوی تر کرد که زره دارای شکل ظاهری پازلی با برجستگی است ودرکنار آن در مقابل آتش وشمشیر مقاوم بود تا بتوانم آن را طراحی ونمایش بگذارم.

صادق سواعدی موفق به طراحی و ثبت «رمزگشایی ببر بیان رستم» شد،این درحالی است که وی نیاز به حمایت های ارگان های مربوطه از این اثر هنری و فناورانه دارد.

گزارش:نازنین جوادیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا