صداها بر پیش بینی ما از حس لامسه موثر است

به گزارش سیناپرس، یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه آنگلیای شرقی، نشان می دهد که چگونه سیستم‌ های حسی مختلف مغز همگی به هم مرتبط هستنند.

امید است که درک این حوزه کلیدی از عملکرد مغز در آینده به افرادی که دارای تنوع عصبی هستند یا از شرایطی مانند اسکیزوفرنی یا اضطراب رنج می برند، کمک کند. این یافته ها همچنین می توانند به پیشرفت هایی در محاسبات الهام گرفته از مغز و هوش مصنوعی منجر شوند.

محققان توضیح داده اند: ما می دانیم که وقتی صدایی آشنا مانند پرتاب یک توپ را می شنویم، ما را به انتظار دیدن یک شیء خاص می رساند. اما آنچه که ما دریافتیم این است که این صدا، همچنین مغز را هدایت می کند تا احساسی که ممکن است در لمس و تعامل با آن شیء داشته باشد، را پیش بینی کند. این انتظارات می تواند به مغز کمک کند تا اطلاعات حسی را به طور موثرتر پردازش کند.

تیم تحقیقاتی از یک اسکنر MRI برای جمع ‌آوری داده‌ های تصویربرداری مغزی استفاده کرد. در همین حین شرکت کنندگان به صداهایی که از تعامل با اشیاء تولید می ‌شد، مانند پرش توپ، ضربه زدن به در، خرد کردن کاغذ یا تایپ کردن روی صفحه کلید، گوش می دادند. به گزارش سیناپرس، محققان با استفاده از یک تکنیک تصویربرداری ویژه به نام MRI عملکردی (fMRI)، فعالیت مغز را در سراسر مغز اندازه گیری کردند.

پژوهشگران، از تکنیک ‌های پیچیده آنالیز یادگیری ماشینی استفاده کردند تا بررسی کنند که آیا فعالیت ایجاد شده در اولین نواحی لمسی مغز (قشر حسی جسمی اولیه) می ‌تواند صداهای تولید شده توسط انواع مختلف برهمکنش اشیا (پرش به توپ، تایپ با صفحه کلید) را از هم تفکیک دهد یا خیر.

محققان افزوده اند: تحقیقات ما نشان می ‌دهد که بخش ‌هایی از مغزمان که تصور می ‌شد فقط به لمس اشیا واکنش نشان می ‌دهد، زمانی که به صداهای خاص مرتبط با لمس اشیا گوش می ‌دهیم نیز درگیر می ‌شوند. در نتیجه، این مناطق مغز با استفاده از جریانات حسی موجود، آنچه ممکن است در آینده تجربه کنیم، را پیش بینی می کنند.

پژوهشگران اظهار داشته اند: درک این مکانیسم کلیدی در عملکرد مغز ممکن است بینش هایی در رابطه با شرایط سلامت روان مانند اسکیزوفرنی، اوتیسم یا اضطراب ارائه دهد و علاوه بر این، منجر به پیشرفت هایی در محاسبات الهام گرفته از مغز و هوش مصنوعی شود.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Cerebral Cortex منتشر شده اند.

ترجمه: مهگل غفاری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا