رونمایی از بزرگترین شبكه اندازه‌گیری دریایی تا پایان شهریور

دکتر پیمان صالحی در گفتگو با مهر، در خصوص طرح کلان ملی فناوری «طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شبکه پایش و پیش بینی دریایی کشور» گفت: سیستم پایش دریایی یکی دیگر از طرح های کلان است که هنوز رسما رونمایی نشده و تا پایان شهریور رونمایی می شود.

وی افزود: سیستم پایش دریایی بویه هایی به شکل شناور در آب هستند و می توانند تمامی ویژگی هایی از قبیل خصوصیات هوا شناسی، آب، دما و … را با مرکزی که در ساحل قرار دارد مخابره کنند. این بویه اکنون در شمال و در جنوب کشور نصب شده است.

مدیر مرکز طرح های کلان ملی معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه مجری این طرح کلان ملی  دانشگاه صنعتی اصفهان است، عنوان کرد: سیستم پایش دریایی کاملا ایرانی است و با همکاری سازمان بنادر کشور به عنوان بهره بردار در حال استفاده است.

به گزارش مهر، طرح کلان ملی فناوری «طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شبکه پایش و پیش بینی دریایی کشور» با تلاش متخصصان داخلی به اجرا درآمده و مراحل پایانی خود را می گذراند.

این طرح کلان ملی فناوری، به طراحی و اجرای بزرگترین شبكه جمع آوری داده‌های دریایی ایران از طریق یازده مجموعه اندازه گیری در بنادر مهم شمالی و جنوبی کشور اختصاص دارد و هر مجموعه اندازه گیری از سه ایستگاه آب عمیق (بویه موج نگار)، ایستگاه هواشناسی ساحلی و ایستگاه دریافت داده ها تشکیل شده است.

گستره عظیم مرزهای آبی و مناطق ساحلی در شمال و جنوب کشور و محدود بودن تعداد ایستگاه های پایش و پیش بینی دریایی در آب های ایران، اجرای این طرح در کشور را ضروری کرده است.

توسعه شبکه اندازه گیری مشخصه های دریایی کشور به عنوان یک نیاز مهم مطرح است و چنین شبکه ای می تواند نقش بسزایی در پیش بینی و کنترل فعالیتهای گوناگون بخش های مختلف صنایع دریایی داشته باشد.

صنایع بندری و دریانوردی، صنایع دفاعی، صنعت نفت، صنایع شیلات، محیط زیست و غیره از جمله صنایعی هستند که می تواند از نتایج این طرح استفاده کنند. طراحی، ساخت و راه‌اندازی جامع ترین شبكه پایش و پیش بینی دریایی كشور به عنوان یک طرح کلان ملی اقدامی مؤثر در قطع نیاز کشور به تجهیزات اساسی در تامین و پیش بینی اطلاعات دریایی است.

از جمله اهداف این طرح می توان به ایجاد بزرگترین و كاملترین شبكه اندازه گیری در منطقه، تامین کاملترین بسته داده‌های موج نگاری، هواشناسی واقیانوس شناسی در حوزه آب های دور و ساحلی برای استفاده در صنعت دریایی کشور و ایجاد زمینه پژوهش و فناوری محوری و جهت دار در حوزه اندازه گیری مشخصه های دریایی در سطح علمی (دانشگاهی) اشاره کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا