لزوم وجود قانون در حوزه تشکل‌ها و مشارکتهای اجتماعی

 عباسی در جلسه تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور با اشاره به آیه ۱۰ سوره کهف گفت: مجموعه‌ای از جوانان که در حقیقت جوانمرد بودند و انسان های عزتمندی بودند حاضر نشدند فساد اجتماعی را بپذیرند و تلاش کردند پاکی و عزت انسانی را نویدبخش باشند. لذا تحت تعقیب قرار گرفتند و در نهایت به غاری پناه بردند. قرآن می فرماید ما برای اینها هدایت را نشان دادیم چرا که جوانمرد بودند و جمعی الهی بودند و قلب های آنان را به هم متصل کردیم.

وی افزود: حضرت امام نیز قلب مستضعفین جهان را به هم متصل کرد. انقلاب اسلامی ایران در بسیاری نقاط جهان طرفدارانی داشت که حتی امام را ندیده بودند و یکی از خسیسه‌های تشکل‌های مردمی و فعالین مشارکت‌های اجتماعی همین اتصال قلب آنها به یکدیگر است. جوانمردی یکی از خسیسه‌های این گروه هاست که برای همراهی و کمک به دیگران تلاش می کنند که خداوند نیز وعده داده قلب‌های این جمع ها را به یکدیگر متصل می‌کند.

وی ادامه داد: در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اتحاد مردم در کنار هم بسیج مردمی را شکل داد که استکبار جهانی را کنار زد. در حال حاضر نیز چند ظرفیت مهم در کشور وجود دارد که می توانیم از آنها بهره بگیریم. انسجام امروز میان مجلس، دولت و مردم ظرفیت بزرگی را فراهم می کند که بتوانیم در راستای توسعه کشور و حل مشکلات از فعالیت تشکل‌های مردمی بهره بگیریم. امروز هم دولت هم مجلس و جامعه این اقتضاء برایشان فراهم شده که نسبت به تقویت جامعه و مشارکت‌های اجتماعی اقدام کنند.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به اینکه حدود ۸۰ هزار تشکل در کشور به صورت داوطلب شکل گرفته است، افزود: این ۸۰ هزار تشکل ظرفیت بسیار بزرگی هستند. افرادی که به گروه های بزرگتری از جامعه می اندیشند و حرکتی خردمندانه و ارزشمند برای کمک به دیگران دارند. جریان تعامل اجتماعی از مواردی است که مشارکت اجتماعی را تقویت می کند و این امر افزایش اعتماد اجتماعی و به تبع آن تقویت سرمایه اجتماعی را به همراه دارد. ما در حال حرکت به سمت جامعه‌ای پویا، فعال و انقلابی هستیم.

عباسی تاکید کرد: یکی از خسایسی که انقلاب ایران در مقابل استکبار ایستادگی کرد این بود که سرمایه اجتماعی و پشتوانه مردمی در انقلاب وجود دارد. سرمایه‌ای که باعث شده کشور ما بتواند مقابل استکبار بایستد و هر دستگاهی که در تقویت انسجام جریان های اجتماعی تلاش می کند قابل تقدیر است. امیدوارم این روحیه تعامل اجتماعی با حضور منسجم گروه‌های مردمی تقویت شود و عزت بیش از پیش را برای کشورمان به همراه داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه کشور ما دشمن زیاد دارد افزود: بی تردید هر رفتار اجتماعی نیازمند قواعد و قانون است اما اینکه کدام قانون خوب است نمایندگان ما در مجلس برای مسائل مختلف پس از بحث و بررسی قانونگذاری می کنند. طرح قانون تشکل ها در مجلس تهیه شده اما باید کمک کنیم این امر تقویت شود و امر خدمت مردمی و خدمات داوطلبین تسهیل شود ولی حتما باید در این حوزه قانون داشته باشیم به گونه‌ای که نتیجه این امر انسجام اجتماعی و تقویت این روحیه باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا