درمان بیماری التهابی روده به کمک عنصر طلا

به گزارش سیناپرس،بیماری التهابی روده (IBD)، که با عنوان «سرطان سبز» نیز شناخته می شود، یک بیماری مزمن و غیر اختصاصی روده است. IBD شامل کولیت اولسراتیو و بیماری کرون است که هر دوی آن ها ناتوان کننده هستند و می توانند در موارد شدید، کشنده باشند.

در حال حاضر، هیچ درمانی برای IBD وجود ندارد. درمان های بالینی اصلی آن شامل داروهایی مانند آمینوسالیسیلیک اسید و کورتیکواستروئیدها هستند، که اغلب با مشکلات گوارشی، کم خونی و عوارض مختلف روده ای همراهند.

اما در مطالعه ‌ای جدید، محققان شرکت KeAi Communications چین، روشی را با استفاده از نانوذرات طلای بسیار کوچک Au25 کشف کرده اند.

در مطالعات قبلی، نشان داده شد که این نانوخوشه ‌ها به طور موثری انواع گونه‌ های اکسیژن فعال (ROS) را از بین می ‌برند. ROS نوعی مولکول رادیکال آزاد است که می‌ تواند به DNA، RNA و پروتئین ‌های موجود در سلول آسیب برساند. به گزارش سیناپرس، سطوح بالا از ROS معمولاً در دستگاه گوارش بیماران IBD یافت می شود.

تیم تحقیقاتی دریافت که تجویز خوراکی نانوخوشه ‌های Au25 به موش ‌هایی که از کولیت رنج می ‌برند، ROS را از بین می ‌برد، آنزیم‌ های آنتی ‌اکسیدانی را افزایش می ‌دهد و سیتوکین ‌های پیش ‌التهابی را مهار می ‌کند، بی آنکه عوارض جانبی آشکاری داشته باشد.

محققان گفته اند، با تجویز این نانو خوشه ها به صورت خوراکی دیگر نیازی به روش های تهاجمی نخواهد بود.

علاوه بر این، پژوهشگران دریافتند که نانوخوشه ‌ها در مقایسه با آنزیم ‌های طبیعی مورد استفاده در درمان ‌های سنتی IBD دارای مزایای متعددی هستند، از جمله هزینه کمتر، پایداری بهتر، سنتز انبوه و ذخیره‌ سازی آسان‌تر.

دانشمندان افزوده اند: ذخیره‌ سازی نانوخوشه ‌های Au25 تحت تأثیر pH، دما یا محیط محلول قرار نگرفت و پایداری فیزیولوژیکی خوب و مقاومت اسیدی آن‌ها به این معنی بود که به راحتی می‌ توانستند به محل ملتهب دسترسی پیدا کنند.به گزارش سیناپرس،آن ها همچنین زیست سازگاری و پایداری شیمیایی خوبی دارند و می توانند انواع ROS را حذف کنند.

محققان اظهار داشته اند، نانوخوشه‌ های Au25 یک استراتژی امیدوارکننده در زمینه تحقیقاتی درمان نانوپزشکی برای IBD ارائه می ‌دهند.

یافته های تحقیقاتی فوق در مجله Fundamental Research منتشر شده اند.

ترجمه:رهاامیدوار