تغییرات اقلیمی، نیمی از بیماری های انسانی را بدتر کرده اند

به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه ای که اخیرا در Nature Climate Change منتشر شده است، خطرات و تغییرات آب و هوایی، 58 درصد از بیماری های عفونی انسان را تشدید کرده اند. این یافته ها خطرات بیشتری را برای سلامت انسان تحت این تغییرات اقلیمی پیش بینی می کنند. 

تأثیری که تغییرات آب و هوایی می توانند بر آسیب پذیری انسان در برابر طیف وسیعی از بیماری ها داشته باشد به خوبی پذیرفته شده است. اما مطالعات این چنینی عمدتاً بر روی گروه‌های خاصی از پاتوژن‌ها (مثلاً باکتری‌ها یا ویروس‌ها)، واکنش به خطرات خاص (مانند امواج گرما یا افزایش سیل) یا انواع انتقال (مثلاً از طریق غذا یا آب) متمرکز شده‌اند و تهدید کامل و جامع برای بشریت در زمینه تغییرات آب و هوایی و بیماری ناشناخته بوده است.

اکنون در پژوهش جدیدی که برای پرکردن این خلا دانش توسط محققان دانشگاه هاوایی آمریکا انجام شده است، ادبیات پژوهشی در این خصوص به طور سیستماتیک بررسی شده و طی آن 286 عامل بیماری زای منحصر به فرد انسانی، به 10 خطر آب و هوایی مانند گرم شدن هوا، سیل یا خشکسالی مرتبط شده اند.

بررسی ها نشان داده اند که از این تعداد، 277 مورد توسط حداقل یک خطر آب و هوایی تشدید شده و اثرات تنها 9 مورد به طور انحصاری توسط مخاطرات اقلیمی کاهش یافته است. به گزارش سیناپرس،در این پژوهش نشان داده شده است که 58 درصد از فهرست معتبر بیماری‌های عفونی که بر بشریت تأثیر گذاشته‌اند، توسط مخاطرات اقلیمی تشدید شده‌اند. 

بر این اساس، نمونه هایی از خطرات شامل مواردی هستند که انسان را به عوامل بیماری زا نزدیک تر می کند، به عنوان مثال طوفان و سیل که باعث جابجایی های مرتبط با موارد تب لاسا یا بیماری لژیونر می شوند و همچنین مواردی مثل گرم شدن منطقه ای که ارگانیسم ها در طی آن منتقل می شوند و بیماری هایی مانند لایم، دنگی و مالاریا را بیشتر می کنند.

محققان در انتهای این پژوهش، نتیجه گرفته اند که این یافته‌ها، مسیرهای منحصر به فردی را نشان می‌دهند که در آن خطرات آب و هوایی می‌توانند منجر به بیماری شوند.به گزارش سیناپرس، یافته های فوق همچنین بر ظرفیت محدود برای سازگاری اجتماعی و بر نیاز به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تأکید می‌کنند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا