فناوری جدید اندام ها را تا یک ساعت پس از مرگ زنده نگه می دارد

به گزارش سیناپرس، هنگامی که جریان خون در پستانداران متوقف می شود، کمبود اکسیژن و گردش مواد مغذی باعث ایجاد مجموعه ای از حوادث می شود که درنهایت به مرگ سلولی و آسیب به اندام ها می انجامد.

پیشتر، روش‌هایی برای حفظ بافت‌ها و ارتقای بهبودی در اندام‌های جدا شده ابداع شده اند، اما افزایش چنین مداخلاتی در سطح کل بدن چالش‌برانگیز است.

حالا در تحقیقی که توسط دانشگاه ییل آمریکا انجام شده است، یکی از این فناوری ها که ارتقایافته فناوری BrainEx است، می تواند برای استفاده در کل بدن در پستانداران بزرگ به کار گرفته شود. فناوری BrainEx قبلا نشان داده بود که تا چند ساعت پس از مرگ برخی از عملکردها را در مغز خوک بازیابی می‌کند.به گزارش سیناپرس، حالا سیستم جدید که OrganEx نام گرفته، به سیستم گردش خون متصل می شود و مایعی حاوی فاکتورهایی را پمپاژ می کند که می‌تواند با عدم تعادل متابولیک و الکترولیت آسیب‌رسان که در نتیجه قطع جریان خون ایجاد می‌شود، مقابله کند.

محققان آمریکایی این سیستم را یک ساعت پس از ایست قلبی در خوک ها آزمایش کردند و آن را با یک سیستم سنتی تر مقایسه کردند.  OrganExنشان داد که یکپارچگی بافت را حفظ می کند، مرگ سلولی را کاهش می دهد و فرآیندهای مولکولی و سلولی انتخاب شده را در چندین اندام حیاتی مانند قلب، مغز، کبد و کلیه ها بازیابی می کند.

اندام‌های تحت درمان با OrganEx نسبت به آن هایی که با فناوری قبلی درمان شده‌ بودند، علائم کمتری از خونریزی یا تورم بافت را نشان دادند.

محققان همچنین الگوهای بیان ژن خاص اندام و نوع سلول را مشاهده کردند که نشان می دهد فرآیندهای ترمیم در بدن اتفاق می افتند. به گزارش سیناپرس، این رویکرد به گفته محققان فوق می تواند باعث افزایش در دسترس بودن عضوهای پیوندی شود، اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک مفاهیم و کاربردهای این یافته ها مورد نیاز است.

به گزارش سیناپرس، نتایج علمی پژوهشی ارزشمند فوق در نشریه جهانی و پیشروی Nature منتشر شده اند.

ترجمه: رهاامیدوار