حرکات چشم در خواب، نشان‌دهنده تغییر صحنه‌ها در رویا

بنابراین می‌توان ادعا کرد که حرکات سریع چشم، با تغییر صحنه‌ها در رویا در ارتباط هستند.

حرکت سریع چشم (REM) ششمین مرحله از خواب است که بدن در حالت خواب عمیق به سر می‌برد؛ این مرحله از خواب با حرکات سریع چشم همراه بوده و اکثر رویاها در این مرحله روی می‌دهند.

در تحقیقات قبلی مشخص شده بود که حرکات چشم با دیدن رویا در ارتباط هستند؛ اما محققان گروه روانپزشکی دانشگاه ویسکانسین- مدیسون با همکاری دپارتمان جراحی مغز و اعصاب دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس (UCLA) و آزمایشگاه علوم شناختی و روان‌شناسی پاریس در یک پژوهش جدید موفق به رمزگشایی از اسرار حرکات سریع چشم در خواب شدند.

محققان با نظارت بر فعالیت نورون‌های منفرد دریافتند، حرکات چشم با نوعی تغییر صحنه‌ها در رویا در ارتباط است.

در این مطالعه از الکتروآنسفالوگرام (EEGs) برای نظارت بر فعالیت مغزی 19 بیمار در شرایط خواب و بیداری بمدت چهار سال استفاده شد. تمامی نورون‌ها در مغز تحت کنترل قرار داشتند، اما تمرکز اصلی بر روی نورون‌ها در لوب تمپورال میانی مغز بود. این بخش مغز برای یادآوری خاطرات آگاهانه شامل حقایق و حوادث اهمیت دارد.

هنگام نشان دادن یک تصویر به افراد در حال بیداری، محققان شاهد افزایش شدید فعالیت این بخش مغز پس از سه دهم ثانیه بودند، چراکه مغز در تلاش برای به یادآوردن تمامی حقایق برای درک درست تصویر بود.  

محققان با انجام EEG از بیماران در هنگام خواب، افزایش مشابهی را در فعالیت مغزی در زمان خواب REM مشاهده کردند که مشخص می‌کند، فعالیت مغزی در زمان بیداری و درطول خواب REM کاملا مشابه یکدیگر هستند.

به نظر می‌رسد، حرکات سریع چشم با تغییر صحنه‌ها در رویا در ارتباط هستند، درست مانند تغییر اسلاید در پروژکتور.

این تحقیق که نتایج آن در مجله Nature Communications منتشر شده است، گام مهمی برای درک بهتر عملکرد مغز در زمان خواب و بیداری محسوب می‌شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا