ردیابی بیماری با استفاده از سرویس بهداشتی هواپیما

در سال 2013 میلادی بود که گروهی از دانشمندان دانمارکی برای دریافت بسته ویژه ای به فرودگاه کپنهاک مراجعه کردند. این بسته توسط هیچ شرکت یا سازمان خاصی برای آنها فرستاده نشده بود بلکه مسئولان فرودگاه بنا به درخواست این افراد به جمع آوری خروجی سرویس های بهداشتی هواپیماهای این فرودگاه برای این افراد پرداخته بودند.

به این ترتیب این دانشمندان پس از مدت ها تحقیق و مطالعه بر روی مدفوع انسان های مختلفی که از نقاط مختلف جهان به این کشور سفر می کردند توانستند به نتایج بسیار ویژه و مهمی دست پیدا کنند. این تیم تحقیقاتی با فرآوری کردن این دافعات موفق به به دست آوردن نوعی از سوپ ژنتیکی شدند که می توان از آن اطلاعات بسیاری ار به دست آورد.

در طی فرایند این تحقیق، پاتوژن ها و دی ان ای های افراد مختلف بر اساس مناطقی که از ان پرواز کرده بودند مورد بررسی قرار گرفت و با مقایسه وضعیت این نتایج با یکدیگر، این دانشمندان موفق به ردیابی بیماری ها و نحوه رفتاری آنها برای هر نقطه از جهان شدند.

برای نمونه افرادی که از جنوب شرقی آسیا پرواز کرده بودند با افرادی که از آمریکای شمالی به دانمارک امده بودند با ساختار متفاوتی از مقاومت ضد میکروبی روبرو بودند. این تحقیقات نشان داد که برای نمونه نوعی داز باکتری که در آمریکای جنوبی به صورت معمول در مسافران دیده می شد، در صورتی که به آمریکای شمالی راه پیدا می کرد می توانست موجب ایجاد یک اپیدمی با قدرتی صد برابر مورد مشابه در آمریکای جنوبی شود.

البته استفاده تنها از دی ان ای می توانست این دانشمندان را به نتایج نادرست برساند و به همین دلیل نیز علاوه بر دی ان ای، از pathogenic bacterium نیز استفاده شد تا نتایج به صورت ترکیبی از این دو مورد حاصل شده و دقت بالاتری را داشته باشند. به این ترتیب می توان بیماری های مختلف را بر اساس مناطق مختلف ردیابی کرد و دریافت که چه مورد از انگل یا ویروسی می تواند در کدام منطقه از جهان تاثیر بیشتر و بدتری برجای بگذارد.

شایان ذکر است که پیش از این نیز تحقیقاتی در آمریکا و چند کشور دیگر انجام شده بود که اطلاعات آن بر اساس بررسی زباله های دفع شده از طریق سرویس های بهداشتی بوده است ولی این نوع از تحقیقات به علت جهانی بودن آن، می تواند اهمیت ویژه ای داشته باشد.