اسپری که باکتری ها و ویروس های سطوح را نابود می کند

به گزارش سیناپرس، یک تیم تحقیقاتی استرالیایی در یک پروژه پژوهشی تلاش کرد تا اسپریی برای ضدعفونی تمام سطوح ایجاد کند و در این کار موفق شد. 
این اسپری میکروب ها را از طریق یک مانع پر از هوا به بیرون پاشیده و پاتوژن ها را از طریق مواد میکروسکوپی وارد عمل کرده، از بین می برد. محققان می گویند این اسپری از ترکیبی از پلاستیک استفاده می کند که بسیار قوی است و می تواند جایگزینی برای شیشه های ضد گلوله باشد.

این تیم پنج سال را صرف توسعه این اسپری سطوح کردند. این اسپری جدید به دلیل اینکه بسیار ایمن تر و قوی تر از نمونه های مشابه است می تواند یک جایگزین معتبر برای ضدعفونی کننده های استاندارد باشد. در ضمن این اسپری عوارض جانبی مضری ایجاد نمی کند. محققان می گویند اسپری سطوح مورد نظر از همه سطوح در برابر آلودگی های باکتریایی و ویروسی محافظت می کند.

محققان خاطرنشان می‌ کنند که این اسپری می تواند برای محیط‌ های عمومی مانند بیمارستان‌ ها، خانه‌ های سالمندان، مدارس و رستوران‌ ها، از نرده‌های راه پله گرفته تا میزهای غذاخوری مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش سیناپرس، یکی از علل اصلی عفونت، گسترش پاتوژن های ویروسی یا باکتریایی از طریق تماس سطحی است. این نوع آلودگی در تکامل باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک نیز نقش دارد.

بدون مانع، ویروس ‌هایی مانند کرونا می ‌توانند تا یک هفته روی سطوح عفونی باقی بمانند. آنتونیو تریکولی، استاد دانشکده مهندسی زیست پزشکی سیدنی و از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی توضیح می ‌دهد که سایر ویروس‌ ها مانند ریو ویروس‌ ها که می ‌توانند باعث سرماخوردگی یا اسهال شوند، می ‌توانند برای چندین هفته روی سطوح باقی مانده و باعث شیوع گسترده در مراکز بهداشتی و مراقبت از سالمندان شوند. 

از آنجایی که عوامل بیماری زا دوست دارند در رطوبت و آب باشند، از طریق این اسپری جدید آنها در قطرات آب به دام افتاده و از بین می روند و باعث می شود تا سطوح از آلودگی باکتریایی و ویروسی محافظت شوند. اگر این مکانیسم به خوبی عمل نکند، یک اسپری ثانویه از یون ها توسط مواد نانویی که با دقت طراحی شده اند باعث می شود هیچ باکتری یا ویروسی زنده نماند.

این اسپری چگونه کار می کند؟

محققان در این پروژه پژوهشی پایداری مکانیکی و انرژی سطحی پوشش را آزمایش کردند. آنها همچنین توانایی اسپری را برای مقاومت در برابر آلودگی باکتری ها و ویروس ها با قرار دادن آن در معرض غلظت های بالای هر دو آلودگی تجزیه و تحلیل قرار دادند. به گزارش سیناپرس، پژوهشگران نمونه ها را برای مدت زمان طولانی زیر آب فرو بردند تا انعطاف پذیری اسپری را در برابر آلودگی آزمایش کنند.

پروفسور دیوید نیسبت (David Nisbet)، مدیر مؤسسه گریم کلارک دانشگاه ملبورن توضیح می دهد که آنها فرآیندهای مکانیکی زیربنای نحوه عملکرد اسپری را شناسایی کرده و اثربخشی آن را در محیط های مختلف اندازه گیری کردند. 

در این پروژه، سطوح فلزی نیز آزمایش شدند. با این حال، این اسپری را می ‌توان روی هر سطحی از جمله کاغذ صافی، پلاستیک، آجر، کاشی، شیشه و فلزمورد استفاده قرار داد. آزمایش ها نشان از موفقیت 99.85 درصد و 99.94 درصد نسبت به جلوگیری از رشد باکتری ها دارد. علاوه بر این، آنها شاهد کاهش ۱۱ برابری آلودگی ویروس ها بودند.

پروفسور نیسبت همچنین معتقد است توضیح آنها در مورد مکانیسم پشت اثرات ضد میکروبی و ضد ویروسی می تواند به طور قابل توجهی باعث پیشرفت تحقیقات در فن آوری های آنتی پاتوژن شود. به گزارش سیناپرس، همچنین می توان شاهد تولید مقرون به صرفه یک اسپری سطحی موثر برای محافظت از افراد در برابر ویروس ها و باکتری ها بود.

محققان امیدوارند ظرف سه سال آینده این اسپری را به صورت تجاری در دسترس عموم قرار دهند.شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علوم پیشرفته (Advanced Science) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: زهرا همراز
منبع: studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا