توصیه ها و راهکارهای مقابله با ناخن جویدن کودکان

به گزارش سیناپرس فارس، اکثر کودکان با گذشت زمان عادت جویدن ناخن را ترک می کنند، اما برخی از آنان تا نوجوانی و بزرگسالی آن را ادامه می دهند. برآوردها نشان می دهند که نزدیک به ۵۰ درصد از کودکان بین سنین ۱۸-۱۰ سال ناخن های خود را می جوند. اگر چه این یک عادت آزار دهنده است. به والدین کمک می کند تا علل زمینه ای آن را کشف کنند و برای درمان آن اقدام کنند.

با توجه به این عادت کودکان و نگرانی والدین نسبت به برطرف کردن آن راهکارها و توصیه هایی به روش های ذیل ارایه میگردد.

به کودک مهارت مدیریت استرس را بیاموزید

قبل از شروع هر کاری برای ترک عادت کودک باید بدانید ریشه بسیاری از این عادت‌ها داشتن استرس و اضطراب است . به‌عنوان اولین قدم کمک کنید فرزندتان استرسش را مدیریت کند و آن را پایین بیاورد .

تنفس عمیق کمک زیادی به آرام شدن کودکان می‌کند . طریقه صحیح آن را یاد بگیرید و با فرزندتان تمرین کنید . از او بخواهید در موقعیت‌های استرس‌زا تنفس عمیق را انجام دهد تا آرام شود .

آرام باشید

بچه‌ها خصوصاً در سن پایین ممکن است احساس بدی نسبت به ناخن جویدن خود نداشته باشند و راضی کردن آن‌ها برای ترک این عادت سخت باشد . سعی کنید در این مواقع آرام باشید و با برخورد شدید به کودک فشار وارد نکنید. هر نوع واکنش عصبی شما و فشار بیشتر بر کودک نتیجه برعکس دارد و علاوه بر زیادشدن ناخن جویدن کودک اعتماد به نفس او نیز کم می‌شود و ممکن است برای جلب توجه شما اینکار را تکرار کند .

اضطراب کودک را پایین بیاورید

بچه‌ها معمولاً انعطاف‌پذیری بالایی دارند؛ اما موقعیت‌های اضطراب زایی در زندگی وجود دارند که کنار آمدن و سازگاری با آن‌ها نیاز به‌وقت و انرژی بیشتری دارد، مثل فوت عزیزان ، طلاق والدین ، تغییر مکان زندگی و…

این موقعیت‌های خاص ممکن است شروع‌کننده نشانه‌هایی مثل ناخن جویدن باشد. اگر از این قبیل اتفاقات پر تنش در زندگی کودک اتفاق افتاده است بهتر است در این مورد با او صحبت کنید. اجازه دهید فرزندتان در مورد احساسات ناخوشایندی که تجربه می‌کند با شما گفتگو کند و تخلیه احساسات شود .

در زمان ناخن جویدن او را از این کار دور کنید 

خیلی وقت‌ها بچه‌ها مشغول ناخن جویدن هستند بدون اینکه خود متوجه باشند . و این کار کاملاً ناخودآگاه و از روی عادت انجام می‌شود . یک نشانه یا علامت بین خود و کودک تعیین کنید تا حتی وقتی در جمع هستید بتوانید او را متوجه ناخن جویدنش بکنید بدون اینکه دیگران متوجه شوند و او خجالت بکشد.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا