چرا کودکان در برخی روزها بیش فعال می شوند؟

به گزارش سیناپرس، یک نظرسنجی از صد ها نفر از معلمان و مدیران مدارس در بریتانیا طی سال ۲۰۲۰ نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق آن ها  (۷۴ درصد) معتقد بودند که کودکان در روزهای بادی شیطان تر شده و فعالیت بیشتری دارند در حالی که این موضوع در روزهای ابری، آفتابی، بارانی یا برفی دیده نمی شود. این موضوع هنوز از نظر علمی تائید نشده است اما نمی توان گستردگی آن را نادیده گرفت.

نتایج یک مطالعه در سال ۱۹۸۹ توسط محققان دانشگاه لنکاوی در واقع نشان داد که در روزهای بادی کودکان کمی کمتر برای رفتارهای مخرب خود تنبیه می شوند.

مطالعه‌ای در دانشگاه نوادا در سال ۱۹۹۰ نیز به طیف وسیعی از متغیرهای آب ‌و هوایی از جمله باد  در بیش فعالی کودکان پرداخته و مشخص شد در حالی که کودکان پیش ‌دبستانی در هوای طوفانی زمان کمتری را صرف مطالب آموزشی خود می‌ کردند، در عوض زمان بیشتری را صرف تعامل و شیطنت با همسالان و معلمان کردند. محققان حدس زدند که کودکان زمانی که آب و هوا باعث ایجاد احساس نا آرامی در آن ها می شود، بیشتر به دنبال مشارکت در تعامل های انسانی هستند. به این ترتیب وزش باد یک اثر احتمالی است.

به گزارش سیناپرس، مطالعه ای دیگری که توسط محققان در دانشگاه کارلتون در کانادا انجام شد به طور خاص به بررسی ارتباط بین رفتار بچه های خردسال و الگو های آب و هوایی می پردازد. در این مورد اعلام شد باد شدیدتر هیچ ارتباطی با احساسات منفی ندارد، اما با کمتر مصمم بودن و کم تحرک بودن بچه ها ارتباط داشت. محققان حدس می زنند که این موضوع به دلیل فصل سرد سال است و سرمای هوا با باد گزنده آن ها را بی انگیزه می کند اما باز هم طی این مطالعه مشخص نشد چرا کودکان در روزهای بادی بیش فعال می شوند.

از سوی دیگر برخی والدین گزارش می کنند که کودکان پس از مصرف شکلات و شکر نیز فعالیت بیشتری از خود نشان می دهند که این موضوع نیز می تواند به دلیل افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن آن ها باشد. به هر حال هنوز از نظر علمی به طور دقیق نمی توان گفت که چرا کودکان در برخی روزها بیش فعال می شوند.

مترجم: مریم عالمی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا